Bletoppen - Tinn (30.07.2016)  5

Start point Nordstul (720m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Bletoppen (1,342m) 30.07.2016

Norges største pf-topper
30.7.2016

POPULÆRT FJELLOMRÅDE PÅ ØSTLANDET
Blefjell er et populært fjellområde beliggende langs fylkesgrensen mellom Buskerud og Telemark. Landskapet ligger mellom skog og høyfjell fordelt mellom kommunene Tinn, Notodden, Rollag, Flesberg og Kongsberg. Ja, Blefjell har til og med sin egen villreinstamme som teller ca. 150 dyr. De høyeste toppene på Blefjell er Store Ble (1342 moh.), Nystulnuten (1330 moh.), Åklinuten (1246 moh.) og Blenuten (1213 moh.). Det lavere fjellplatået Vesle Ble ligger sørøst for Store Ble og er langt roligere i formene. På Blefjell kan man benytte de to ubetjente turisthyttene Eriksbu (24 senger) og Sigridsbu (30 senger), som begge er uten proviant. Eriksbu (940moh.) ligger lunt til nede ved Åklivannene i nord, mens Sigridsbu (1180 moh.) ligger høyt og fritt bare 45 minutters gange fra Store Ble. Sør og øst for Blefjell finnes et stort antall fritidshytter som benyttes flittig både sommer og vinter. ---------------
Vårt første besøk til Blefjell var i 2007 med utgangspunkt fra Fosskardseter nord for Store Ble. På vei til Gaustatoppen fikk vi lyst på en ny tur med oppgang fra motsatt side av fjellet. Vi forlot fylkesvei 37 vest for Bolkesjø og kjørte Storebleveien (avgift) ca. 6 kilometer opp til parkeringsplassen på Nordstul (710 moh.). Her var det allerede flere turister med lette tursekker som ville utnytte værvinduet denne helgen i august. Etter flere dager med nedbør var stien forbi Sønstevatn og Nordstulsvatnet både bløt og sølete frem til Nordstul. Fra Nordstul ble det etter hvert tørt og fint opp gjennom skogen til snaufjellet. I stidelet ved Grotbua (970 moh.) traff vi tre yngre gutter som hadde prøvd fiskelykken i Sigridstjønn uten hell. Stien gjennom Langedalen går i lett og ryddig terreng, hvor stigningen bare er 200 høydemeter fordelt på de neste 2 kilometerne. Øverst i dalen traff vi både små og store, som allerede hadde bokført en bestigning av Store Ble. Vi fortsatte langs normalruta gjennom Bledalen, hvor siste etappe gikk småbratt opp fjellryggen fra sør til Blefjells høyeste punkt (1342 moh.). Det er også mulig å gå stien fra nordøst og returnere ned der vi kom opp. Fra Store Ble sees blant annet Gaustatoppen i nordvest. Etter en halvtimes pause ved steinrøysa på toppen satte vi kursen mot Sigridsbu (1180 moh.). Hytta var okkupert av en gruppe damer som var i full gang med å forberede middagen etter en vellykket bestigning av Store Ble tidligere på dagen.

BRØRSTEINAN
På sommerruta mellom Sigridsbu og Eriksbu passerer man to steiner som kalles Brørsteinan. Ifølge sagnet er dette to forsteinede brødre. De uheldige seterguttene hadde rotet seg bort fra setra Gunnulfsbu. Etter en krangel om hvor de var i terrenget, ble de plutselig til to spesielle steiner.

(Fra boka Norges beste familietopper).

Traff flere med store sekker og fiskestenger
Siste kneika opp til Bletoppen
Folk på vei både opp og ned
Blefjells høyeste punkt
Stakk innom Sigridsbu som var erobret av det motsatte kjønn

STED: Tinn kommune i Telemark
HØYDE: 1342 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 547 m
UTGANGSPUNKT: Nordstul 720 moh.