Forollhogna - 3 kommuner møtes (27.07.2016)  5

Start point Såttåhaugen (880m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Forollhogna (1,332m) 27.07.2016

Kommunetopper
27.7.2016

I STORBUKKENS RIKE
Nå skal vi ta deg med til Forollhogna nasjonalpark (1062 kvadratkilometer) som ligger i både Hedmark og Trøndelag. Området er en stor og frodig fjellvidde hvor urter og gress trives nesten helt opp til Forollhognas toppunkt (1332 moh.). Nasjonalparken preges av runde og rolige fjellformasjoner uten innslag av høyalpine fjell. I parken lever Norges nordligste og mest produktive villreinstamme, som i dag teller i underkant av 1800 dyr. Villreinstammen er godt kjent for sine store og flotte reinsbukker. I jakta kan prisen for å felle bukker med de største gevirene fort komme opp mot 40 000 kroner. Forollsjøen er nasjonalparkens største innsjø, og her fiskes det ørret av meget god kvalitet. Rundt innsjøen er det gjort arkeologiske funn av flere gamle samiske offerplasser, dyregraver og fangstanlegg. Gjennom Singsås fjellstyre er det mulig å bestille overnatting i Hognabua, som ligger ved strandkanten nordøst for Forollhogna. I nasjonalparken finnes det flere stier, men ikke et DNT-rutenett, fra turisthytte til turisthytte. Parken har lett adkomst fra et titall dalfører, hvor det fremdeles drives aktiv seterdrift. Forollhogna er et godt synlig landemerke som nås lettest fra Bakksetra i Budalen eller fra Såttåhaugen i Vangrøftdalen. -----------
Vår første bestigning av Forollhogna var i 2007 da vi syklet fjellveien fra Kløftåsen frem til Forollsjøen. Ni år senere fikk vi lyst til å gå normalruta fra Såttåhaugen. Fra betalingsbommen er det ca. 14 kilometer å kjøre innover Vangrøftdalen til parkeringsplassen i enden av veien. Her var det stor aktivitet, det var tydeligvis flere enn oss som ville utnytte godværet som yr.no hadde varslet nettopp denne dagen i slutten av juli. Fra setra på Såttåhaugen følger du en gammel ferdselsvei i grønn og frodig småbjørkeskog. Etter de første 2 kilometerne krysser stien Østerbekken. Stien er lettgått og går i nesten flatt terreng, med dagens mål godt synlig mot nord. Rester av vinterens siste snøflanke lå i steinura nederst i sørryggen, noe både barn og hunder satte stor pris på. Vi fortsatte på skrå opp fjellsiden fra sørvest til salen nord for den vesle fortoppen (1240 moh.). Herfra var det spesielt flott å se ned på det glitrende blå ferskvannet i Forollsjøen. Etter en kort prat med andre turgåere tok vi fatt på de siste 100 høydemeterne opp til nasjonalparkens høyeste punkt (1332 moh.). Den store, runde varden står plassert på kommunegrensen mellom Os, Midtre Gauldal og Holtålen. På toppen var vi langt fra alene; flere personer kom opp både fra nord og fra sør. Fra toppen er det vidstrakt utsikt mot Sylane, Viglfjella, Rondane og Dovrefjell.

ELDORADO FOR FUGLETITTERE
Våtmarksområdene i Forollhogna nasjonalpark har stor betydning for fuglelivet. Alle de fire fjellendene, svartand, havelle, bergand og sjøorre hekker i området. Dobbeltbekkasin, brushane og temmincksnipe er noen av de vanligste vadefuglene. Fjæreplytten har nasjonalparken som sin eneste hekkeplass i Hedmark. Her finnes dessuten kongeørn, jaktfalk og myrhauk, spesielt i gode smågnagerår. Det er også en god bestand med lirype i området
(Fra boka Norges beste familietopper).

Dagens mål
Eneste steinura på turen
Opp fra sør
Forollsjøen
Ca 100 personer skrev seg inn denne dagen
Kjentfolk fra Oppdal
Praktfull tur for store og små

STED: Os kommune i Hedmark, Holtålen og Midtre
Gauldal kommuner i Trøndelag
HØYDE: 1332 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 639 m
UTGANGSPUNKT: Såttåhaugen 880 moh.