Høyest på Vega (29.06.2016)  5

Start point Trollvasstinden p-plass (60m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Trollvasstinden (801m) 29.06.2016

Kommunetopper - Øytopper
29.6.2016

Vega er en frodig øykommune på Helgelandskysten i Nordland. Kommunen består av ca. 6500 øyer, holmer og skjær, hvorav de fire største øyene er Vega, Ylvingen, Igerøya og Søla. De eldste bosetningene som er funnet, er datert til steinalderen, dvs. ca. 10 000 år tilbake i tid. Mest sannsynlig var det de fiskerike og grunne havområdene rundt øyene som gjorde at folk bosatte seg på Vega. Området er et eldorado for fugletittere da det finnes mer enn 200 fuglearter i øyriket. Ærfuglen har høy status hos lokalbefolkningen, som fremdeles verner om de hekkende fuglene. Når ærfuglen forlater reirene, samles ederdunen til senere produksjon av eksklusive puter og dyner. Vegas vesle fjellrekke sørvest på øya består av de fire toppene Vikatinden (661 moh.), Hestbaken (666 moh.), Trollvasstinden (801 moh.) og Røsstinden (737 moh.). Det resterende øylandskapet preges av store jordbruksarealer og våtmarksområder. ---------
I 2008 besteg vi kommunetoppen Trollvasstinden, men droppet turen til Røsstinden, som er Vegas nest høyeste fjell. Sommeren 2016 var vi tilbake. Etter en overnatting i Brønnøysund tok vi fergen klokken 7.30 fra Horn over Ylvingfjorden til Igerøya. Fra fergekaia kjørte vi til det vesle tettstedet Gladstad, som er kommunesenteret i Vega. Veien fortsetter ca. 6 kilometer forbi Åsen til de to parkeringsplassene, som ligger bare 300 meter fra hverandre. Her er det to informasjonstavler med gode beskrivelser av turene til Trollvasstinden og Røsstinden. Først valgte vi normalruta til Trollvasstinden, som går i flatt og lettgått terreng forbi Moen frem til Vegdalsskaret. Denne etappen er 3 kilometer lang, er rødmerket og tar ca. en time i normalt tempo. Fra stidelet kan du gå ned gjennom skaret til idylliske Vegdalen. Dette er en grønn oase med hyttebebyggelse og en vakker sandstrand. Vår tur gikk småbratt opp fjellsiden fra nordvest til sadelen nord for Trollvatnet (502 moh.). Her kan du ta en avstikker til høyde 623 moh. for å få med deg utsikten ned mot Vegdalen. Vi fortsatte bratt opp steinura de siste 200 høydemeterne til Vegas høyeste punkt (801 moh.). Fra Trollvasstinden er det spesielt flott å se øya Søla, som vi besteg i kraftig regnvær i 2012.
(Fra boka Norges beste familietopper).

NORDLAND = 67 stk 1.ordens trig-punkter.

VERDENSARVLISTEN
Norge har åtte steder på UNESCOs verdensarvliste, og blant disse er Vegaøyan på Helgelandskysten. De andre er Bryggen i Bergen, Urnes stavkirke, Bergstaden Røros, helleristningene i Alta, Struves triangelkjede, Vestnorsk fjordlandskap – Geiranger og Nerøyfjorden – og Rjukan-Notodden industriarv.

Igerøya med Vegas stortopper bak.
Trollvasstinden

STED: Vega kommune i Nordland
HØYDE: 800 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 801 m
UTGANGSPUNKT: Bjørnlia p-plass 80 moh.
LENGDE: 10,5 km tur-retur
TID: 4–5 timer tur-retur
STIGNING: 930 høydemeter
VANSKELIGHETSGRAD: Middels tung
GPS-KOORDINATER: 32w 629496 7281179
KARTBLAD: 130 Vega

Written by otto 24.07.2016 08:21

Jo takk vi var heldig med det meste denne dagen. Litt gråere bilder fra din tur. Dere har jo vært på farta i mange dager og hatt godt vær på flere av de andre turene.

Flotte bilder .....

Written by knutsverre 24.07.2016 07:57

fra en nydelig tur, Otto og Inger Lise. Kjekt å se hvor fint det kan se ut i godvær! Spreke folk!

Written by otto 30.06.2016 16:36

Greit å flytte litt på seg så man ikke gror fast i Sør Norge.

Written by JoSo 30.06.2016 00:12

Herlig sommerstemning på Vega - fantastisk vær! Lengter til Nord-Norge... ;)