Muldalsegga & Trollkyrkja - Norddal (27.05.2016)  6

Start point Gudbrandsjuvet (215m)
Characteristic Ski trip
Ascents Muldalsegga (1,766m) 27.05.2016
Trollkyrkja (1,762m) 27.05.2016

Norges 1000 største pf topper
27.5.2016
Etter gårsdagens flotte skitur til Høgstolen var forventningene store til Muldalsegga og Trollkyrkja. Vi startet kl.8 med en solid frokost på sjarmerende Fjellro hotell i Valldal. Deretter satte vi kursen til turistsenteret Gudbrandsjuvet, hvor gradestokken viste +15 gr.
Med skiene på sekken fulgte vi traktorveien senere stien opp til Heisætra (700 moh). Fra den rødmalte hytta ble det overraskende fint skiføre retning Middasbotnen. Forserte etterhvert noen "småbratte" partier før vi ankom Øvre Trollkyrkjebreen. Fra salen mellom dagens to topper gikk vi opp sørøstryggen til MULDALSEGGA (1766). Imponerende utsikt mot Norddalsfjorden og et stort antall spenstige fjell. Etter lunsj returnerte vi til høyde 1620 og krysset øvre delen av Nakkebreen. Skiene ble «parkert» i ura under traversen dermed ble det fottur over den eksponerte ryggen. Med JoSo (Johan Solberg) først i "løypa" kunne jeg følge sporene bratt opp de siste 70 høydemetrene til TROLLKYRKJA (1762). Den spisse og markerte toppen sees fra fv.63 i Valldalen. Turen ble avsluttet med herlig nedkjøring til Heisætra hvor vi signerte i trimboka. Tilbake ved Gudbrandsjuvet ga vi turen en velfortjent sekser (slike terningkast sløser vi ikke med).
Gudbrandsjuvet camping
Ovenfor Middagsbotnen.
Trollkyrkja
Oppgangen til Muldalsegga
Johan trygt plassert på varden
Muldalseggen
Trollkyrkja
Bratt og luftig
Stas å nå denne kremtoppen
Litt ustø på varden
Trollkyrkje-traversen
Slush-føre over Nakkebreen
Heisætra og Høghornet
Gusbrandsjuvet

Ti på Topp

Written by otto 29.05.2016 18:30

Muldalsegga er jo en flott ski-topp og dessuten høyest. Den hadde du nok fått til..

Ti på TOPP

Written by BjørnF 29.05.2016 08:26

Ja at det var en skikkelig fin tur det er lett å forstå. Ser ganske luftig ut. Kunne vært stas å tatt en tur dit, men det er vel ikke noe for gamliser. Herlige bilder som vanlig.