Høyest i Etiopia (23.01.2011)  5

Start point Simien Lodge (3,260m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Ras Dejen (4,557m) 23.01.2011

Det afrikanske høylandet
8-19.1.2011

Ras Dejen 4550

Vårt team fra Oppdal (Inger Lise, Johan, Paal Andre og Otto) traff Lars, Tor og Aud på flyplassen i Amsterdam. Reisen videre gikk til Addis Abeba via Khartoum (Sudan), og en kort natt her før vi tok et morgenfly til den gamle/tidligere hovedstaden i Etiopia; Gonder. Samme ankom vi Afrikas høyestliggenede turisthytte/hotell: Simien Lodge (3260 moh) langs en utrolig støvete, steinete, hullete og vanvittig dårlig grusvei, i hele 4 timer, og 200 kilometer. Dette ble utgangspunktet for vår 6-dagers vandring i Simien-fjellene hvor vi på dag 5 nådde Ras Dejen, eller rettere Ras Dashen som nok er et mer benyttet navn på dette fjellet. Bilder er nok bedre enn ord for å beskrive ferden videre disse 6 dagene gjennom nasjonalparken, men både ruta, campene og opplegget generelt er velplassert og vel tillaget i forhold til å gi lokale guider, muldyrdrivere og mannskap i campene et levebrød og oss turister en nydelig naturopplevelse og en godt gjennomført akklimatisering på ferden mot de høyeste toppene.
Her er et sammendrag av dagene i fjellet med hhv. campenes høyde over havet, antall kilometer, ca. tidsforbruk og ca. antall høydemetre:

Dag 1 (10.1.): Simien Lodge (3260 moh) - Sankaber (3251 moh): 11,6 km - ca. 5t 30 min - ca. 480 hm.
Dag 2 (11.1.): Sankaber - Geech (3630 moh): 11,8 km - ca. 5t - ca. 760 hm.
Dag 3 (12.1.): Geech - Chennek (3630 moh): 14,9 km - ca. 7t 10 min - ca. 930 hm.
Dag 4 (13.1.): Chennek - Ambiko (3130 moh): 15,6 km - ca. 7t 30 min - ca. 925 hm.
Dag 5 (14.1.) / TOPPDAGEN: Ambiko - Ras Dashen (4552 moh) & retur til Ambiko: 20,5 km - ca. 8t 30 min - ca. 1500 hm.

For å forsikre oss om at toppen virkelig er høyeste punkt gikk noen av oss til et annet punkt med en avstand i luftlinje ca. 500 meter unna. Etter GPS å dømme var dette punktet ca. 7 meter lavere. På de fleste kart står Ras Dashen som regel oppgitt med høyde 4620 moh. Målinger de siste årene og også vår GPS-måling kan tyde på ca. 70 meter lavere: 4552 moh. Vi nordmenn ble temmelig overrasket over at det ikke fantes noen varde her oppe på toppen. En felles norsk/etiopisk dugnad ble dermed straks iverksatt. Og nå står en fin, liten varde med et norsk flagg plantet midt oppi..

Dag 6 (15.1.): Ambiko - Chennek (3630 moh) via Bhawit, 4430 moh (Etiopias nest høyeste fjell): Antatte tall (uten GPS): 20 km - ca. 8 t - ca. 1650 hm. Et par av oss valgte også å besøke landets nest høyeste topp denne dagen (Bhawit). Nydelig utsikt herfra. Det ble dermed nesten 10 mil med fottur i fjellet disse dagene tilsammen. Fra Chennek ble det bilskyss tilbake til Simien Lodge & videre dagen etter til Debark, en liten, støvete og fattigslig by hvor vi tilbrakte en dag på vei tilbake til sivilisasjonen. Her ble vi også invitert hjem på tradisjonell afrikansk mat til familien til vår guide. Den seansen glemmer nok ingen i vår gruppe så lett. Vi fikk også med oss en ekstra dag både i Gonder (bodde her på det flotte hotellet Goa) og i Addis Abeba før retur tilbake til Khartoum, Amsterdam & Norge.

Toppen Ras Dashen kan nok nås raskere enn hva vi valgte å gjøre. Det går nemlig veier (men svært dårlige her og der) til små landsbyer inn i disse fjellområdene. Da går man imidlertid glipp av de fineste opplevelsene naturmessig, og det var spesielt dag 3 som gav de største øyeblikkene sånn sett. Ellers fantes det spesielle ressurspersoner både innad i gruppa vår og også Meles (guiden vår) som gjorde at vi lærte mye om og så masse nytt mht. geologi, flora og fauna (spesielt fugler). Leoparden (som finnes i dette området) så vi dessverre ikke noe til, men områdets spesielle bavian "Gelada" var svært tallrik og ble ofte observert i store flokker.

Takk til dere alle for en uforglemmelig tur! Og en spesiell takk til snilen Snilen (Lars), som inviterte oss andre og lagde det flotte reiseopplegget for oss.