Storskredfjellet - Stryn (12.09.2015)  6

Norges største pf-topper
12.9.2015

EN KOLOSS VED OPPSTRYNSVATNET
Reprise-tur til Storskredfjellet, en topp Inger Lise manglet på sin samle-liste >500m primærfaktor i Sogn og Fjordane. Stryn kommune ligger innerst i Nordfjord i Sogn og Fjordane og grenser til sju andre kommuner (Hornindal, Stranda, Skjåk, Luster, Jølster, Gloppen og Eid). Med sin vakre og mektige natur har Stryn stor turisttrafikk til alle sine attraksjoner: Briksdalsbreen, Jostedalsbreen Nasjonalparksenter, Stryn Sommerski ved Gamle Strynefjellsveien, Skålatårnet og Lodalen. I 2012 åpnet den nye klatreruta i Loen, den vil garantert gi deg et kick idet du når toppen. Ruta starter bak Hotel Alexandra og går så opp Hoven til Gjølmunnebrua. Dette er den lengste hengebrua inne i en Via Ferrata i Europa. Via Ferrata er italiensk og betyr en luftig klatresti sikret med vaier. På hotellet ordnes det med guiding og alt nødvendig utstyr. I Loen arrangeres hvert år konkurransen Skåla Opp. Skåla Opp er et 8,2 kilometer langt motbakkeløp fordelt på 1820 høydemeter opp til det 1848 meter høye Skålatårnet, og løyperekorden er på imponerende 1.07,06, satt av tyrkiske Ahmet Arslan. 756 personer deltok i 2015. I fjellrike Stryn kommune finnes det 22 fjell over 1800 meter, hvor Lodalskåpa i Jostedalen nasjonalpark rager høyest med sine 2083 meter. Fra gamle Hjelle historiske hotell ved Oppstrynsvatnet ble vi betatt av utsikten mot Storskredfjellet og det alpine Tindefjellmassivet. ------------
Vi svingte av fra fylkesvei 15 og kjørte opp til den falleferdige gården på Åning med en parkeringsavgift på 30 kroner. Bak fjøset startet stien, som stiger opp fjellsiden nord for Åningselva. Første delen var frodig med høyt gress, småkratt og saftige blåbær. Stien var tydelig, og høydemeterne gikk raskt opp til det blikkstille Instevatnet (1020 moh.). I nordenden av vannet lå en gammel steinbu lunt til med postkasse og trimbok. Denne dagen valgte vi å ikke besøke hytta, men fortsatte rett opp ryggen nord for Breifonna etter delvis vardet rute. Den nordvendte ryggen var både enklere og raskere enn først antatt. Etter å ha passert selve toppeggen kom vi inn på den brede vestryggen over Melandsfjellet. Herfra var det forholdsvis lettgått opp til de to høyreiste vardene som sto plassert på kanten av stupet. Deretter krysset vi en snøflanke før den siste stigningen opp steinura til fortoppen. Videre gikk vi over det store, snøkledde platået til Storskredfjellets høyeste punkt. Utsikten var mildt sagt enestående mot breer og ned til det turkisfargede Oppstrynsvatnet. Med kikkert kunne vi lett se folk rusle rundt det populære Skålatårnet. Vi returnerte samme vei som vi hadde kommet, og avsluttet med en tre retters meny på gamle Hjelle Hotel.
(Fra boka Norges beste kremtopper.).

STED: Stryn kommune i Sogn og Fjordane
HØYDE: 1814 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 530 m
UTGANGSPUNKT: Åning 260 moh.