Høyest i Tydal (27.06.2009)  5

Start point Nedalshytta (780m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Storsylen (1,763m) 27.06.2009

Kommunetopper
27.6.2009

TIL TOPPS I SYLAN
Grense ellområdet Sylan ligger delvis i Sør-Trøndelag og delvis i Sverige. Området har mye å by på for både fotturister, skiløpere og toppjegere. For de sistnevnte er Syl-massivet en skikkelig skattekiste. Navnet brukes som betegnelse på det sentrale fjellmassivet i Sylan. På norsk side ligger den høyeste toppen Storsylen (1762 moh.) og andre topper som Storsola (1711 moh.), Bandaklumpen (1427 moh.) og Nordsylen (1523 moh.). På svensk side finner man Slottet, Templet og Lillsylen. Det finnes flere turisthytter i området, og særlig Storerikvollen og Nedalshytta er gode utgangspunkter for en dagstur til Storsylen. Første gang vi prøvde oss var i slutten av oktober 2007. Det viste seg å være litt for sent, dermed måtte vi snu rett under toppen som følge av islagte steiner og sterk vind. Uten stegjern hadde vi ingen mulighet til å nå høyeste punkt. Men det er som kjent ingen skam å snu – bare litt flaut.
Neste forsøk var i slutten av juni to år senere, og da var forholdene helt annerledes, 25 grader og nesten vindstille. På nytt startet vi fra Nedalshytta, som ligger ved Nesjøen 733 moh. Vi kom ikke av gårde før kl. 15.00, men regnet med at det ikke ville være noe problem på denne tiden av året. Den første delen av turen gikk etter godt merket sti opp bak Nedalshytta, øst for Neklumpen (1014 moh.) og senere nordover. Her har Trondhjems Turistforening lagt ut flere hundre meter med plank for å beskytte landskapet over myrene vest for Bandalkumpen (1427 moh.), og det var lett å gå. Deretter rundet vi høyde 1380 og fulgte stien inn dalen på sørsiden av Syltjønna. Her finnes det ingen bru, så det er bare å kle av seg. Det er fordeler og ulemper med alle sesonger i fjellet. Fra den andre siden av elva er det 700 lårknusende høydemeter til toppen, men heldigvis stort sett på god sti opp den bratte moreneryggen som går over til rødmerket steinur. Merkingen ledet oss først innom grensevarden litt nedenfor toppen og så videre de siste meterne opp til selve «juvelen». Ryggen her oppe er sylkvass, og på baksiden faller den rett ned et par hundre meter i det som ser ut som en liten isbre. Det var lufig, men ikke vanskelig. Ved toppvarden var det den obligatoriske signeringen i boka som lå der, mens vi nøt den flotte utsikten mot Syltraversen og andre topper i Norge og Sverige. På tilbaketuren benyttet vi en bløt snørenne ned til elva. Vi satte oss på hver vår sekk, og de fungerte utmerket som akebrett.
(Fra boka:Norges beste toppturer.)

Lettgått med treplank
Bratt opp til Storsylen
Storsylen
Det gikk unna ned vestryggen

STED: Tydal kommune i Sør-Trøndelag
HØYDE: 1762 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 647 m
UTGANGSPUNKT: Nedalshytta 780 moh.