Høyest i Ullensvang (05.09.2009)

Start point Hjølmo (860m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Hårteigen (1,689m) 05.09.2009

Kommunetopper - vernede varder
5.9.2009

Det trigonometriske punktet Hårteigen ble første gang benyttet under Frederik P. Næsers triangulering i 1852-1853. Næsers arbeid inngikk i en triangelrekke som strakte seg fra Stavanger-kanten til den knyttet seg på triangelrekken fra Gaustatoppen nordvestover mot Bergen, og ble gjerne kalt ”Bergensrekken”. Den første varden ble derfor trolig bygget i 1852.

HORDALAND = 15 stk 1.ordens trig-punkter.

TUR
Kjørte fra Eidfjord via Hjølmodalen og opp svingene (22 stk) til p-plassen (860 moh). Valgte å starte i gummistøvler etter all nedbøren siste uke. Fulgte merket sti først til Vivelli (1 time), Hedlo (2 timer), Rioto (3 timer) Heimste Hadlaskard (4 timer) før vi ankom basecamp Hadlaskard turisthytte (4.5 timer). Her ble det lunsj kl 13.00 før vi la i vei mot den godt synlige toppen. Neste etappe gikk etter merket sti forbi Viersdalen øst for toppen. Fulgte delvis tråkk opp til skaret. Benyttet noen utlagte taustumper og wirefester. Etter 8 timer og 25 km stod vi på Hårteigen (1690). Noen tåkedotter kom sigende under det korte oppholdet. Vi var tilbake på Hadlaskard kl 20.30. I mellomtiden hadde fem personer inntatt hytta. Avsluttet kvelden med Trøndersodd fra et rikholdig proviantlager. Etter en hyggelig prat med gjestene stupte vi møre og trøtte til sengs. Våknet til ok vær neste dag og returnerte kl 09.00.