Høyest i Krødsherad, Sigdal & Flå (27.07.2007)

Start point Gulsviksetra (940m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Gråfjell (1,466m) 27.07.2007
Høgevarde (1,459m) 27.07.2007

Kommunetopper
27.7.2007

TIL TOPPS PÅ NOREFJELL
Et av de høyfjellsområdene som er lettest tilgjengelig for folk i Oslo-området, er Norefjell. Dette er en fin blanding av høyfjell, skog og seterområder, og her er det mye interessant å se og oppleve for både vandrere og skiløpere. Vår første tur dit var i juli 2007, og det var en tur vi hadde sett frem til fordi et av toppunktene der byr på en usedvanlig vid utsikt. Tempelseter er nok det mest brukte utgangspunktet for dem som skal til topps på Norefjell, men vi valgte å starte fra den andre siden. Vi tok av fra rv. 7 i nordenden av Krøderen og fulgte skiltingen mot Høgevarde og Gulsviksætra. Etter 12 km oppover bomveien kom vi forbi et stort hyttefelt og parkerte litt nedenfor Gulsviksætra. Skal si det var aktivitet i hytteområdet. Den ene hytta etter den andre dukket frem, og håndverkere sprang i alle retninger. Vi rigget oss til og tok fatt på den godt brukte stien som går småbratt opp langs Høgvardebekken. På ca. 1200 moh. fulgte vi den slake nordryggen videre mot Høgevarde, som sakte, men sikkert ble innpakket i tåke etter som vi nærmet oss toppen. Ergerlig dette med tåka, men hva får vi gjort med den? Vi fant i alle fall frem og kom til en sikteplate, en trimkasse med bok og en liten støpt varde på 1452 moh. Sikteplaten forteller hvilke fjell man kan se fra toppen, i alle himmelretninger. Nest etter Gaustatoppen har toppen den videste utsikten i Sør-Norge. En klarværsdag skal man kunne se både Høgronden, Hardangerjøkulen, tindene mellom Bygdin og Gjende, Nautgardstind og mange andre jotunheimtinder fra toppen. Vender man blikket mot sørøst, ser man nesten helt til havs, i hvert fall helt til Høyåsen ved Halden. BUSKERUD = 18 stk 1.ordens trig-punkter.

DET LYSNET PÅ GRÅFJELL
Målinger viser at man på en klar dag kan se drøyt 40 000 kvadratkilometer fra Høgevarde, men slik var det altså ikke denne dagen. Høgevarde turisthytte under toppen fikk vi heller ikke med oss. Turisthytta ligger på Norefjellryggen, 1400 moh., på ruta mot Hardangervidda. Den eldste delen av hytta ble åpnet som Drammens og Oplands Turistforen ings første betjente hytte i 1893, og har i dag 28 senger. Ved Høgevardtjenn nedenfor hytta er det tre dyregraver. Vi kikket ikke nærmere på noe av dette, men vurderte isteden å returnere til bilen. Det fristet imidlertid for mye med Gråfjell, som er det høyeste punktet i både Flå og Sigdal. Denne gangen hadde vi ikke med oss GPS, så vi tok ikke sjansen på for mange snarveier på tvers av merkede ruter. Vi trasket derfor i vei gjennom tåketeppet etter stien forbi Raudmyra og over Tempelbekken. Videre gikk vi på nordøstsiden av den karakteristiske fjellryggen Ranten (1419 moh.). Da vi passerte den, begynte tåka å slippe, og sikten ble bedre. Vi kunne faktisk se antydning til blå himmel i retning Gråfjell. Idet vi nærmet oss toppen, ble alt «bærre lækkert», og vi fikk flott utsyn. Utsikten er ikke like vid som på Høgevarde, men det er absolutt verdt å ta turen oppom. Dessuten er det faktisk den 1466 meter høye Gråfjell som er høyeste punkt på Norefjell. Sagnet sier det skal finnes sølv der. Det så ikke vi noe til, men vi observerte en god del reinsdyr som virret rundt toppen. Det er verdifullt det også. På toppen var det for øvrig stor varde og bok, men vi ble ikke sittende lenge da tunge skyer igjen nærmet seg. Vi returnerte til Ranten hvor tåka innhentet oss igjen. Her bestemte vi oss for en « short cut» og labbet i vei gjennom tåka, som ble tykkere for hvert skritt. Uten GPS, kart og kompass gikk vi bare etter magefølelsen, og vi hadde også noen diskusjoner om høyre og venstre. Tiden gikk, og terrenget gikk litt for mye opp og ned, så vi forsto snart at vi var på ville veier. Uten et ord gikk Otto først og Inger Lise bak, bløt, kald og litt surmulende på grunn av veivalget. Slik gikk vi en times tid, og plutselig lettet tåka litt. Hva fikk vi se? «Er det mulig?» ropte Otto. Jo, nå kom vi fra baksiden og rett opp på dagens første mål. Vi var tilbake på Høgevarde! Småflirende og lettet kunne vi nå følge stien tilbake til bilen. Det var på denne turen vi ble enige om å gå til anskaffelse av en GPS. De neste årene skulle vi få stor glede og trygghet av den. Forståelig nok traff vi ikke på en sjel i tåka utenom snekkerne i hyttegrenda. Kanskje ikke så rart med det været som rullet rundt toppene.
(Fra boka Norges beste toppturer).

BUSKERUD = 18 stk 1.ordens trig-punkter.