Hamperokken - Tromsø (25.08.2015)  6

Start point Storslått (65m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Hamperokken (1,404m) 25.08.2015

Norges største pf-topper
25.8.2015

POPULÆR SPISS TIND I TROMS
Tromsø er en livlig, gjestfri og vakker by med sin arktiske historie, omgitt av fjorder, fjell og en øyverden under midnattssola og nordlyset. Tromsø er Nord-Norges største by og den niende mest folkerike i Norge. Totalt bor det cirka 75 000 innbyggere i kommunen, inklusive alle studentene.
Tromsøya, Tromsdalen og Kvaløysletta er de tettest befolkede områdene. I areal er Tromsø større enn Vestfold fylke og fem ganger større enn Oslo. I og rundt byen finnes attraksjoner som Fjellheisen, Ishavskatedralen, Polarmuseet, Tromsø domkirke, Verdensteateret, Skansen og Nordlysobservatoriet. Et stort antall turister kommer til byen hvert år enten via landeveien, med fly eller med Hurtigruten og andre cruisebåter. Skulle det være en ting byen mangler, måtte det være Nord-Norgebanen som aldri ble utbygd. Fra et yrende folkeliv i byen er det kort vei til eksotisk øyhopping i vest eller til mektige alpine tinder i øst. Jiehkkevarri (1834 moh.) er Tromsøs høyeste fjell og ligger i Lyngsalpene på grensen til Lyngen kommune. Vi var på toppen i 2005 og
skrev om turen i vår forrige bok Norges beste toppturer. Hamperokken (1404 moh.) er et annet spennende fjell på halvøya Stuoranjarga mellom Ullsfjorden og Balsfjorden. Kjører man E8 ut av byen, ser toppen nesten ubestigelig ut med sin spisse og karakteristiske tindeform.
I påvente av at skylaget skulle lette over Hamperokken, startet vi sammen med Paal André og Cathrine med en bestigning av Nordtinden (640 moh.) i Skulsfjord. Deretter satte vi kursen mot den alpine og høyreiste Hamperokken på fjellmassivet sørøst for Tromsdalstinden. Vi svingte av fra E8 på Fagernes og kjørte cirka 4,5 kilometer til den litt bortgjemte parkeringsplassen som var skiltet «Ti på Topp». Herfra fulgte vi en god sti over Vartarhaugen til Tverrelva, som etter hvert viste seg å være siste sjanse til å fylle drikkeflaskene. Vi satset på rennende vann lenger oppe, men der skulle vi komme til å gå på en smell. Stien snirklet seg bratt opp ryggen, og vi gikk gjennom tåketeppet fra nordvest til trimposten på Middagsaksla. Fra denne vesle fortoppen var utsikten mot Hamperokken formidabel, og vi forsto at turen kom til å ta lengre tid enn først antatt. Vi passerte et litt luftig punkt og gikk på skrå nedenfor selve toppeggen. Vi fortsatte i litt humpete terreng langs den sørvendte steinura, som var forholdsvis langdryg og delvis merket. Luften sto stille, og sola stekte i de bratte hellingene. Omsider kunne vi ta fatt på de siste klyvetakene opp berget til Hamperokken (1404 moh.). Ved varden satt en ung kvinne og nøt den vakre utsikten, mens turkompisen hadde fått det litt tungt nede i steinura. Vi fordelte det vi hadde igjen av både mat og drikke mens den lave havtåken satte en spiss på det hele. Klokka gikk fort, og da vi ikke hadde med hodelykter, var det snart på tide å ta fatt på tilbaketuren. Etter nedturen var det godt å være tilbake på Middagsaksla. Sola hadde fått en rødlig kveldsfarge og var på vei ned bak Tromsdalstinden. Med støle bein og tørr munn ble det ikke så mye prat mellom oss der vi småløp ned til Tverrelva, hvor vi kunne slukke den brennende tørsten. (Fra boka Norges beste kremtopper.).

HAMPEROKKEN er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.

STED: Tromsø kommune i Troms
HØYDE: 1404 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 1396 m
UTGANGSPUNKT: Storslått 65 moh.
LENGDE: 11,3 km tur-retur
TID: 5 timer og 45 min tur-retur
STIGNING: 1510 høydemeter
VANSKELIGHETSGRAD: Svart
GPS_KOORDINATER: 34w 4360267 717903
KARTBLAD: 182 Tromsø

Nydelige bilder & stemning

Written by JoSo 26.08.2015 23:58

Flott rapport - ser at dere storkoser dere :)

Gleder meg til turopplevelser i nord - snart....

Så fort det byr seg en anledning!!

Hvilken tinde!

Written by Stigun 26.08.2015 15:38

Og hvilke bilder og for en tur! Hamperokken har i flere år stått på ønskelisten, bare synd finværet aldri treffen i ferien! Takk for super rapport!

Sv: Hvilken tinde!

Written by otto 26.08.2015 17:39

En slik topp fortjener det beste været. Vi gikk gjennom tåka på ca 700 meter. Husk å ta med nok drikke for her var det tørt...

Flotte bilder!

Written by Ofisk 26.08.2015 08:00

Det ser ut til at jeg må avlegge broderen et nytt besøk snart...- kjempefine bilder...som vanlig!

Sv: Flotte bilder!

Written by otto 26.08.2015 17:38

Flott topp uten de store problemene. Klart best i godvær.. Ps Gratulerer med små og store topper i Oppdal...

Fantastisk topp!

Written by arntfla 26.08.2015 06:41

Det ligger vel i kortene at vi må allokere en hel sommerferie til Lyngen snart ;)