Tyskenghatten - 3 kommuner møtes (27.07.2015)  5

Start point Sørgutvikvatnet (50m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Tyskenghatten (538m) 27.07.2015

Norges største pf-topper
27.7.2015

OVERASKENDE FIN ETTERMIDDAGSTUR
Øya Austra ligger på grensen mellom Nordland og Nord-Trøndelag og er delt mellom kommunene Bindal, Nærøy og Leka. Austra har cirka 180 innbyggere og er skilt fra fastlandet ved det trange Valensundet nord for Årsetfjorden. Fylkesvei 771 går over øya forbi Horsfjordbotnen til Gutvik med fergeforbindelse over Lekafjorden til Leka. Austras høyeste fjell er Romskåla (587 moh.), som også er høyeste punkt i Leka kommune. Vi var på Romskåla i 2007 og kom tilbake i 2011. Da besøkte vi øytoppene Vattinden og Helgeberget. ---------
I slutten av juli 2015 satte vi igjen kursen mot Helgelandskysten for å bestige flere topper. Først på programmet sto en bestigning av Tyskenghatten på Austra. Siden Austra kun har to fjelltopper på over 500 meters høyde, passet det bra med en bestigning av toppen, som vi begge manglet. Fra Bogen er det cirka elleve kilometer å kjøre til utgangspunktet ved Sørgutvikvatnet. Her starter en rødmerket sti opp gjennom skogen til høyspentlinja. Stien fortsetter opp de lettgåtte svaene vest for Tørrisdalen og videre til stidelet ved Olaslåtten. Her var det flere idylliske små vann og sikkert gode muligheter for ørretfiske. Stien fortsatte på skrå opp den gresskledde ryggen og dreide i en bue fra sørvest til de tre vardene på Tyskenghatten. I ettermiddagssola var det fin utsikt mot Vattinden, Romskåla, Heilhornet, Torghatten og Vega lengst mot nord. Vi valgte å returnere raskt i håp om å rekke siste ferga mellom Holm og Vennesund.
(Fra boka Norges beste kremtopper.).

Tyskenghatten 538
Sørvikgutvatnet med Romskåla bak

STED: Leka og Nærøy kommuner i Nord- Trøndelag, Bindal kommune i Nordland
HØYDE: 538 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 490 m
UTGANGSPUNKT: Sørgutvikvatnet 50 moh.