Blåfjellet - Snillfjord (26.07.2015)

Start point Vingvågen (15m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Vingfjellet (526m) 26.07.2015

Trøndelag
26.7.2015

Våre venner Heinz og Marlis prioriterte havfiske i Trondheimsleia, mens vi fant oss en fjelltopp på fastlandet. Svingte av mot Kongensvollen og parkerte i Vingvågen. Her traff vi bonden, som anbefalte en grei rute for å unngå kratt, kjerr og flått. Oppe på svaryggen ble det en fin tur til Blåfjellet (526).

I 2022 ble Blåfjellet høyeste punkt i Hitra kommune etter sammenslåingen med Snillfjord.

Lettgåtte sva fra nordvest
Mange norske fjell med dette navnet.!

Gamle lister er best

Written by morsor 09.01.2020 03:42

Joda helt riktig, jeg kommer til å jobbe med 2016-lista (evt 2000) i åra som kommer..

Tilfellet Tysfjord

Written by otto 08.01.2020 19:53

Det stemmer at Tysfjord opphører. Narvik og Hamarøy tar hver sin del av gamle Tysfjord. kommune I Narvik er Storsteinsfjellet høyest og kommunetoppen i Narvik. Når det gjelder Hamarøy blir det litt annerledes. Den gamle kommunetoppen Gasskatjåhkka er 1517 mens Bjørntoppen i Tysfjord er 1520. Toppen ligger nå på grensen mellom NYE Narvik og NYE Hamarøy. Dvs at Bjørntoppen blir høyeste punkt i Hamarøy. Litt synd fordi Gasskatjåhkka er en fantastisk topp. Anbefaler å samle kommunetoppene fra år 2000, da får du i pose og sekk. Dessuten har du åra foran deg Morten...

Tilfellet Tysfjord

Written by morsor 08.01.2020 18:53

Kommunen opphører. Arealet deles mellom Narvik og Hamarøy langs fjorden. Her er Narviks høye topp fortsatt gjeldende og siden Hamarøys er knepent høyere enn Tysfjords opprinnelige endres den ikke.

Blåfjellet

Written by otto 21.10.2019 14:47

Hva du har fått med deg JT!! Joda jeg er klar over at Snillfjord blir delt i tre. Ganske tilfeldig at vi har vært på Blåfjellet. Uansett ligger kommunelistene 2016 og 2000 i ro og fred. Står man på Blåfjellet er det god utsikt mot den gamle kommunetoppen.

Blåfjellet

Written by JohnTiger 21.10.2019 14:08

Dokker har vært her også ja :)

Dette blir jo den nye kommunetoppen i Hitra kommune fra 2020.

Det er såvidt jeg har kunnet finne ut av, den eneste nye kommunetoppen etter kommunesammenslåingene som finner sted i 2020. Alle de andre toppene som blir kommunetopper i de nye kommunene er jo kommunetopper pr dags dato i en av de de gamle kommunene. Men siden Snillfjord deles i 3, dukker plutselig Blåfjellet opp som kommunetopp :)

Så det blir en ny topp for de fleste av oss kommunetoppsamlere :)