Spenstig tur i Vaksdal (23.06.2015)  5

Start point Dalseidmarkåna (23m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Høgenipa (877m) 23.06.2015
Kvigedalseggi (813m) 23.06.2015

Norges største pf-topper
23.6.2015

Kjørte fra Dalseid-krysset nordover til en vei-lomme. Fulgte seterveien i Dalseidmarkdalen. Gikk til høyre i veidelingen og krysset Dalseidbekken. Fra Dalseidstølen valgte jeg ryggen sør for Lompesekken til Kvigedalseggi (813). Benyttet snø-renna ned Kvigeskaret til Nedre Krokavatnet. Passerte en liten demning og gikk på skrå sør for Knutstignova til Høgenipa (877). Fin utsikt mot hvitkledde fjell. Returnerte via Krokavatnet og avsluttet med en behagelig skli-tur ned til Dalseidstølen. Flott tur i variert og spennende terreng. Videre til Skarpefjellsnakken i Masfjorden..

Traktorvei til 400 moh.
Fylånipa og Høgenipa

Så nære...

Written by otto 26.06.2015 18:15

Et par fotspor og de fulgte jeg så godt jeg kunne.. hadde vært hyggelig å truffet deg på toppen. Fin tur... Ps fjellnavn endret...

Populær topp!

Written by knutsverre 26.06.2015 12:10

Artig at du var på denne lite besøkte toppen dagen etter meg! Så du fotsporene mine? Du valgte nok en raskere og mer direkte rute til Høgenipa. På bilde nr. 2 er det vel Fylenipa 850 du ser mot venstre, ikke Hestafjellet som ligger lenger mot sør.