Tundradalskyrkja - Luster, Skjåk (18.05.2015)  6

Start point Sota Sæter (762m)
Characteristic Ski trip
Ascents Sveinkollen (1,743m) 18.05.2015
Tundradalskyrkja (1,970m) 18.05.2015
Tundradalskyrkja Sørtoppen (1,876m) 18.05.2015

Oppland - Sogn & Fjordane
18.5.2015

OPTIMALT SKIFØRE I BREHEIMEN
Tundradalskyrkja er en høyreist og vakker fjelltopp i Breheimen nasjonalpark, mellom Holåtindane i øst og Tverrådalskyrkja i vest. Tundradalskyrkja er en grensetopp i de to store fjellkommunene Skjåk i Oppland og Luster i Sogn og Fjordane. Skjåk ligger lengst vest i Ottadalen, og er den kommunen i landet som har størst prosentvis andel vernede områder. Hele 79 prosent av kommunens areal er vernet i store deler av Breheimen og Reinheimen. Store Hestbrepiggen (2172 moh.) rager høyest i både Skjåk kommune og Breheimen nasjonalpark. Luster kommune har sine store fjellområder både i Breheimen, Hurrungane og øst for Jostedalsbreen. I Luster finnes 27 topper over 2000 meter, det er kun Lom kommune, som har flere. DNT har flere betjente og ubetjente hytter i området, som Trulsbu, Sprongdalshytta, Arentzbu, Nørdstedalsseter og Sota Sæter. Den største av disse hyttene er sjarmerende Sota Sæter med 72 soveplasser, hvor Jorun Svingen har vært bestyrer i en årrekke. Sota Sæter var tidligere bosted for fjellmannen og jegeren Svein Kvitingen (1856–1939).
Det dårlige været 17. mai 2015 var dagen etter forandret til et kaldt, men flott vintervær. Joar fra Skei i Jølster og vår nabo Johan fra Oppdal slengte seg med på en ny fellestur. Alle fire hadde hatt Tundradalskyrkja på ønskelista i lengre tid, og vi møttes på parkeringsplassen ved den vakre turisthytta Sota Sæter 18. mai. Turisthytta er det beste utgangspunktet for turer til både Tundradalskyrkja og Tverrådalskyrkja. Vi startet ved bautaen Breheimen nasjonalpark, hvor det er skiltet sommerrute til Sottjønnin. Vi var heldige og kunne utnytte snøflankene gjennom den forholdsvis tette skogen opp til snaufjellet. Skifellene ga godt feste, og det gjorde sitt til at det ble et jevnt tempo opp den snørike fjellsiden. Vi kom opp mellom Sottjønnin og Veslfjellhaugan, hvor skifellene ble erstattet med blå skismurning. Dette viste seg å være et godt valg på et føre som minnet om mars måned. Sola varmet såpass at Johan valgte å gå i shorts og T-skjorte, men plutselig kom det en iskald vind som tvang frem både dunvotter, lue og vindjakke. Etter hvert ble det en flott skitur over Regnbogtjønne og Sveintjørni i le av de høye fjella. Vest for Sveintjørni gikk vi opp cirka 100 høydemeter og dreide mot den vestvendte, fine ryggen til salen på Tundradalsryggen. Da vi først var kommet dit, føltes det helt naturlig å ta avstikkeren til lillebroren Søre Tundradalskyrkja (1876 moh.). Etter en kort og ganske kjølig matpause på toppen ble det en lettgått etappe langs ryggen til den nedsnødde varden på Tundradalskyrkja (1970 moh.). Utsikten mot Tverrådalskyrkja i vest og Holåtindane i øst var storslått. I minusgrader og sur vind skled vi ned til salen og valgte ruta over Sveinkollen (1743 moh.) på tilbaketuren. Vi avsluttet på bløtt føre og i vindstille vær ned fra Veslfjellhaugen til skogbåndet og Sota Sæter.
(Fra boka Norges beste kremtopper.).

18 mai i godvær
Sørtoppen
Fra Sør mot Nord
Mot Tverrådalskyrkja
Tundradalskyrkja 1970
Tverrådalskyrkja med Sveinkollen foran
Takk for oss..

STED: Luster kommune i Sogn og Fjordane og Skjåk kommune i Oppland
HØYDE: Tundradalskyrkja 1970 moh., Sørtoppen 1876 moh. og Sveinkollen 1743 moh.
PRIMÆRFAKTOR: Tundradalskyrkja 390 m,
SØRTOPPEN 125 m og Sveinkollen 130 m
UTGANGSPUNKT: Sota Sæter 750 moh.
LENGDE: 30 km tur-retur
TID: 8 timer tur-retur
STIGNING: 1889 høydemeter
VANSKELIGHETSGRAD: Svart
GPS-KOORDINATER: Tundradalskyrkja 32v 434134 6847504, Sørtoppen 32v 434560 6845170 og Sveinkollen 32v 432710 6846008
KARTBLAD: 076 Breheimen

Drivkraft

Written by otto 21.05.2015 08:49

Må si vi PB"ere er heldige som kan rangle rundt som sære fjellfanter i dette herlige landet. Sol på Røros idag..

Missing title

Written by arntfla 21.05.2015 08:11

Jeg slutter aldri å la meg imponere over drivkraften din, Otto ;) Det så helt fantastisk ut!

Missing title

Written by otto 19.05.2015 22:27

Skulle tro det var i mars. Tundra på Tundradalskyrkja er en selvfølge..

Flotte vår bilder

Written by opps 19.05.2015 21:02

Skulle gjerne vært på Tundradalskyrkja med Tundra (min hund)Flotte bilder av en herlig gjeng og fine fjelltopper.