Grønlifjellet - Jølster, Naustdal (19.11.2014)  5

Start point Indrebø (320m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Grønlifjellet (1,385m) 19.11.2014

Norges største pf-topper
19.11.2014

EN UKE FØR ADVENDT
Fra Skei i Jølster kjørte vi E39 til Ålhus, hvor vi traff turvennene Irene, Joar og Mona. De er godt kjent i Jølsterfjella og ville slå følge med oss i det flotte høstværet som hadde lagt seg over fylket. Fra Ålhus kjørte vi Dalevegen (avgift) gjennom Ålhusdalen til parkeringsplassen på Indrebø (330 moh.). Egentlig var dette et sjansespill da 19. november var i seneste laget for toppturer i høyfjellet. De første 2,7 kilometerne gikk langs fjellveien forbi Lia og Reset frem til idylliske Gotdalsstøylen (560 moh.). Her var det fremdeles skygge, men helt snøfritt og bare hvitrimet gress. Vi fortsatte på stien gjennom Naustdal og Gjengedal verneområde til en stor og godt synlig stein. Joar foreslo å forlate stien for deretter å sette kursen opp fjellsiden til solfylte Litlebotn (867 moh.). Underlaget var frossent og ganske lettgått, også for små lemen som sprang mellom beina våre. Fra Litlebotn ble det både brattere og tyngre opp sørøstryggen, som var tildekket med nysnø mellom steinene. Uansett var det rene åpenbaringen da vi ankom grensetoppen Grønlifjellet (1385 moh.). Herfra hadde vi krystallklar utsikt mot Gjegnen og Botnafjellet i nord. En fin forlengelse av turen er å fortsette over traversen til Litlebotsegga (1346 moh.) og gå ned via Tolsbotnen til Gotdalsstøylen.
(Fra boka Norges beste familieturer).

Bedre trøkk om våren

i Sogn og Fjordane
HØYDE: 1385 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 575 m
UTGANGSPUNKT: Indrebø 330 moh.