Bispen, Kongen - Romsdalsfjella (28.08.2014)  6

Start point Trollstigen turistsenter (708m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Bispen (1,461m) 28.08.2014
Kongen (1,611m) 28.08.2014

Møre & Romsdal
28.8.2014

SPENSTIGE TINDER VED TROLLSTIGEN
Trollstigen er en av landets mest besøkte naturattraksjoner der den starter innerst i Isterdalen og svinger seg opp til det elegante Trollstigen turistsenter. Den historiske veien har elleve hårnålssvinger, som snirkler seg forbi den buldrende Stigfossen og er for mange en litt luftig biltur. Den nasjonale turistveien når sitt høyeste punkt ved Alnesreset 865 moh. før den fortsetter ned til jordbærbygda Valldal ved Nordalsfjorden. Statens vegvesen står bak de 18 nasjonale turistveiene gjennom norsk natur og har flere steder bygd både rasteplasser og fine utsiktspunkter. Høyt over Isterdalen og Trollstigen rager fjelltoppene Bispen og Kongen. Disse to kan virke uinntagelige på de fleste. Det finnes klatreruter opp fra sør og øst, men for vanlige fjellfanter lar begge toppene seg greit bestige selv om man passerer noen utsatte partier. Bispen og Kongen ble første gang besteget av fjellpionerene Carl Hall, Mathias Soggemoen og Erik Norahagen etter en langtur i 1882. Har man først fått audiens hos Bispen, kan det jo være naturlig å besøke Kongen også!
Sammen med Inger Lises sønn Martin og andre gode venner kom vi gjennom Romsdalen til parkeringsplassen ved Trollstigen turistsenter. Her kokte det av folk fra alle verdenshjørner og et stort antall bobiler. Været var perfekt, og alt lå til rette for en fin og spennende tur. Vi parkerte ved turistsenteret, der starter en rødmerket rute opp fjellsiden til det blågrønne Bispevatnet (1000 moh.). Herfra fulgte vi vardet rute øst for vannet og gikk på skrå opp ura til skaret mellom Bispen og Kongen. Brattere ble det opp Bispens nordrygg i et mylder av stier og tråkk med lett klyving på utsatte plasser. Vi prøvde forskjellige varianter, der noen var litt mer utsatte enn andre. Etter hvert ble det lettere terreng før den siste stigningen til varden på Bispen (1462 moh.). Inger Lises sønn Martin, som livnærer seg som fotograf, var først oppe og fikk litt alenetid med fotoapparatet før vi andre kom sigende. I sol og blikkstille vær ble vi sittende en time på toppen med storslagen utsikt mot Finnan, Kongen og Store Trolltinden. Bispen er også en ettertraktet topp for basehoppere som kaster seg utfor i vingedraktene sine og seiler helt ned i bunnen av Isterdalen i en forrykende fart. Dagen var fortsatt ung, og vi var alle klare for å fortsette turen nordover til nabofjellet Kongen. Vi returnerte ned til skaret mellom dagens to topper, der måtte vi krysse ei storsteinsur. Mot Kongen var det naturlig å følge den markerte sørøstryggen opp til et litt luftig parti under selve bergveggen. Her bør man være forsiktig i glatt og fuktig vær! Vi rundet hjørnet og kom inn i en bred og god renne der det var rødmerket opp til neste utsatte punkt. Ruta videre snirklet seg gjennom skar og trange passasjer med lett klyving enkelte steder. Vi ble alle litt overrasket over det store og flate topplatået på Kongen (1614 moh.). Her var det også et stort antall oppreiste steiner og ei glissen bu ved varden. Etter en flere timer lang tur uten tilgang på vann ble de siste dråpene fordelt høytidelig mellom oss ved varden. På kanten av stupet blinket vi oss ut Dronninga inne i Romsdalen som et senere turmål.
(Fra boka Norges beste kremtopper.).

STED: Rauma kommune i Møre og Romsdal
HØYDE: Bispen 1462 moh. og Kongen 1614 moh.
PRIMÆRFAKTOR: Bispen 335 m og Kongen 470 m
UTGANGSPUNKT: Trollstigen turistsenter 708 moh.