Føringstur til Store Trolla for Oppdal Fjellturgruppe. (25.09.2016)

Start point Hoåsbrekka p-lomme (115m)
Endpoint Hoåsbrekka p-lomme (115m)
Ascents Store Trolla (1,842m) 25.09.2016

Turen til Store Trolla hadde jeg lovet å være turleder for i regi av Oppdal Fjellturgruppe, endelig kom dagen den kunne gjennomføres. Trodde ikke at det skulle være så mange som ville være med da dette er en forholdsvis luftig tur, men vi ble hele 15 stykker. Ekstra moro at peakbook Garm tok turen over fjellet for å være med oss Oppdalinger på tur. (dessuten må jeg bare innrømme Garm du er en herlig type å ha med på tur :-)
Avtalte at vi skulle møtes ved Circle K klokken 08:00 for å få ordnet samkjøring da det er dårlig med parkeringsplass ved turens start ved Hoåsbrekka.
Vi startet å gå fra Hoåsbrekka ved ni tiden, som perler på en snor gikk vi i rolig tempo opp til Fossa (900m) Her ble det en lang pause før vi fortsatte flatt innover til Fossbotnin videre fra her går det kun en vei, oppover, enkelte varder her og der.
Kom etter hvert til innsteget og nå begynner moroa synes jeg. Vi gikk opp i renna til venstre fra svaet som fører opp til eggen og videre fra her fulgte vi vestryggen oppover. Her valgte jeg å få gruppen videre ned ved varden like før Store Trolla S2, mener dette er den tryggeste plassen å gå usikret med en så stor gruppe. Videre lett opp til toppen, først etter en renne og videre opp etter ryggen til varden på Store Trolla. For en herlig gjeng å gå tur med alle var så positive og kjempeglad for å komme seg til topps. En ensom seigmann stod igjen på vardene når vi andre tok fatt på returen samme vei som vi gikk opp. Vi tok en lang pause ved Fossa før vi tuslet ned bakkene til bilene godt fornøyde etter 9 timer på tur. En stor takk til alle som gjorde dagen fullkommen.

Denne grasskledde bakken er starten på turen, lang motbakke men en veldig fin sti som svinger seg opp til Fossa.
Lang rekke med en herlig turgjeng.
 Store Trolla kommer til syne.
Matpause ved Fossa.
 Lettgått innover til Fossbotnin
Her  begynner vi på atter noen hm...
Her begynner vi på atter noen hm...
Sprek gjeng så det gikk radigt unna...
 Trolla
Ikke alle syntes det var like moro nå....
 Garm i kjent stil,tror ikke han angret på denne turen.
 Skal en krype eller gå på fireføttene eller stole på beina ...
 Snart oppe på ryggen.
Garm og Kirsti er godt fornøyd...
Vestryggen er fin å følge oppover.
Her er vi på tur ned under Store Trolla S2
Kongskrona og Dronningkrona.
Ble trangt om plassen ved varden... For en herlig gjeng.
Innedalstårnet, Tårnfjellet og Tåga
Returen samme vei som opp.
Utrolig fin utsikt
Utrolig fin utsikt, ryggen ender ved Hoåsnebba.
Halgeir bare smilte og var så fornøyd.
Garm skal nok få oppleve soloppgang og tiurspell etter denne turen...
Takk for denne gang kommer nok hit atter en gang...
Dette punktet er det greit å ikke skli på..
Ruslet rolig ned til Fossa for å ta siste pause før siste ettappe ned til bilen.
Garm du levde over...
Ja så var denne turen over bare de herlige hm. ned igjen fra Fossa.