Snønipa (25.04.2016)

Start point Høyset (420m)
Endpoint Høyset (420m)
Ascents Snønipa (1,826m) 25.04.2016

Kjørte inn Stardalen, forbi Høyset betalte litt i bompenger og kjørt opp til 420 hm. fra her var det sammenhengende skiføre og ikke kjørbart med bil. Bløtt føre med is skorpe i starten og tungt vær med snø i luften så jeg var spent på om vi kom til å få gjennomføre hele turen …
God gamle turkompisen Ivrig måtte få en hvile dag så han satt vi igjen ved Namnlaushytta. (Ivrig blir 12 år nå i mai så det vil si at han er 84 menneske år, tenk om jeg kan være like sprek som han når jeg når den alderen.)
Når vi kom opp på breen lettet været og solen dukket frem og fra her var det fin tørrsnø. Så ikke ut til å være så langt å gå opp til Snønipa når jeg sto nede på breen men lengden lyver litt for det ble en dryg tur oppover bakkene før jeg endelig stod på toppen, jiipppi YR bommet atter en gang vi fikk sol og utsikt ikke snøvær…
Her oppe ser en langt vi er heldige som bor i ett så vakkert land.
Smil fra øre til øre ned igjen, ikke bortkastet å gå med tungt utstyr når en skal ned igjen.

Turområde i Haugadalen
Tundra venter utålmodig, hun var lysten på tur i dag å.
Mye snø etter veien innover så det tar nok en stund før det blir kjørbart her.
 Info.. ved sommerparkeringen.
Egil tråkker spor inn mot Haugabreen.
Tørrsnø og fine forhold oppe på breen, Snønipa sees bak.
Tundra og Bamse koste seg på toppen.
 Lodalskåpa.
Fin utsikt på toppen.
Egil fikk tatt mange telemarksvinger på turen ned.
Nydelig føre og vær.
Denne turen tar jeg gjerne i reprise.