Rasletinden (07.12.2014)  5

Start point Valdresflya Vandrerhjem (1,394m)
Endpoint Valdresflya Vandrerhjem (1,386m)
Ascents Rasletinden (2,105m) 07.12.2014
Gry, Henning, Morten, Line, Venke Kristin, Hilde og Gunnar på toppen av Rasletinden. Bare Esther og kongepuddelen som mangler på bildet.

Rasletind i desembersol.

Da vi kom oss ut av de gode varme bilene oppe ved Valdresflya Vandrerhjem, kjente vi straks den kjølige vinden. I følge YR skulle den ikke være mer enn på 6 m/s, men med en temperatur som samtidig var på minus syv grader, fant vi fort ut at det kanskje ikke var så dumt å begynne å bevege seg bortover flata mot Raslet.
En gruppe på ni glade fjellentusiaster, samt en svart kongepuddel, la derfor på vei innover fjellheimen i nitiden på formiddagen, med Rasletinden som turmål.

Solen hadde ennå ikke kommet til syne over horisonten, men det var ingen tvil om at dette ville komme til å bli en flott dag med mye sol og hyggelige mennesker. Naturen rundt oss badet i det mektige fargespillet fra morgensolen som etter hvert bøy mer og mer på seg selv.
De fleste av oss var utstyrt med gode klassiske Åsnes fjellski og gamle BC-bindinger, mens andre så litt mer ”proffe” ut med sine hypermoderne Randoneeski. Det var ingen tvil om at noen i gruppa hadde planer om en raskere nedfart enn oss andre, de hadde i alle fall utstyret i orden.

Da vi kom fram til foten av fjellet over mot Steindalen, stoppet de fleste opp og tok på seg helfeller. Jeg noterte meg at jeg var den eneste som bare hadde halvfeller med meg i sekken. Det tok ikke lang tid før jeg innså at jeg muligens burde ha investert i helfeller jeg også. Nå skal det sies til mitt lille forsvar at dette ikke bare var min første topptur med fjellski, men også min jomfrutur med feller. Så her var det mye ny erfaring som skulle hentes inn.

Opp bakkene var det bare å gyve løs. Med alt for korte skistaver og et langt dårligere ”feste” enn de fleste, forstod jeg snart at jeg ikke kom til å slite med å holde varmen ☺. Morten holdt heldigvis et moderat tempo. Muligens hadde det sin årsak i at han var den eneste som satset på en gammel V40 Blå Extra-voks som eneste friksjon opp bakken, noe jeg tror kanskje var en dårligere løsning enn den jeg selv hadde valgt. Uten at det kan vites med sikkerhet, kan jeg selvfølgelig ikke se bort ifra at han som turleder følte ett viss ansvar for at alle kom med og derav gikk bakerst.

Vel, vi kom oss alle etter hvert opp til den sørvendte breen, som begynner på omkring 1800 meter over havet. Her fant vi et delvis lunt sted nede i sørvestgropa på breen, hvor vi tok oss en god lunsjpause og samlet krefter til siste økt opp til toppunktet. For en førstereisgutt på ski i høyden, så breen kanskje noe skremmende bratt ut. Tanken om mulig skredfare var heller ikke langt unna, men jeg fokuserte så godt jeg bare kunne på å ta bilder og ellers stole på erfarne fjellfolk fra DNT.

Etter en svært hyggelig og lang pause med noe varmt og godt i termosen og noe smakfullt på skiva der i sola, så begynte vi å bevege oss oppover breen. Flere grupper av turfolk hadde allerede brøytet opp et godt spor oppover skråningen, så det var bare å følge på og bruke stavene godt. Noen valgte å stå over denne utfordringen og vendte tilbake til flya, mens de fleste av oss kom oss trygt over og opp på nordøstplatået av breen.
Herifra var det i grunnen lett skuring opp til toppvarden, bortsett fra at vinden nå tiltok opp mot liten kuling og temperaturen krøyp ned mot minus 12 grader. Det kjentes i alle fall slik ut.

Vel framme var det bare å ta fram boblejakka og kle seg enda bedre inn. Da alle var ankommet Rasletinden, tok vi det tradisjonelle gruppebildet rundt varden. Til tross for en guffen og til dels kald vind, så virket alle svært fornøyde med å ha nådd dagens mål. Selv kjente jeg en indre tilfredshet over min første 2000-meterbestigning på ski. Bedre enn dette kunne det nesten ikke vært.

Men turen var på langt nær over. Vinden hadde lagt snøen i folder bortover platået og avdekket mange mindre partier med skarp skare. Det ble dermed verken pudderføre eller noen enkel nedfart, noe jeg selvfølgelig hadde håpet på og hørt så mye flott om.
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg gikk over ende. Tellingen mistet jeg et godt stykke opp i bakken. Heldigvis landet jeg for det meste mykt. Det slo meg der jeg lå i snøen at jeg i grunnen var heldig som i det hele tatt var i stand til å være på tur. Jeg hadde ingen ting å klage på. Jeg var frisk. Jeg hadde et godt turfølge, en upåklagelig naturopplevelse og fått nye rike fjellminner til å leve på, - minner jeg unner de aller fleste.

Med tiden til hjelp, kom vi oss alle sammen helskinnet ned til bilene igjen, etter seks timer på tur. Alle var vi enige om at dette hadde vært en fantastisk dag som hadde gitt mersmak. Jotunheimen i desember kan by på noe av det vakreste vi har i Norge. Dette gjør vi gjerne igjen.

Ola

Fin rapport!

Written by Olepetter 09.12.2014 20:13

Ang rasfare og breen på Rasletind. Jeg utløste selv et ganske bredt ras akkurat der i fjor (10.nov: http://peakbook.org/tour/71831/Adrenalin-sjokk+p%C3%A5+RASletind.html )

Ellers er blå Swix og Morten H synonymer i min ordbok, og han har oppvist et feste som noen ganger bestrider naturlovene.

Gratulerer med første 2k-topp på ski! Også i desember, da.

Sv: Fin rapport!

Written by oladohl 09.12.2014 20:21

WOW. Det må ha vært litt av sjelsettende erfaring du gjorde deg der i fjor. Takk for at du delte Ole Petter.. Hadde vært kjekt å fått noen turer i lag med deg til sommeren :) Du kan jo bare velge å vrake mellom kremtoppene nå som du er i mål med alle dine 2000-metertopper :) Men jeg skal i utgangspunktet ikke være vanskelig å be med på tur :)

Sv: Sv: Fin rapport!

Written by Olepetter 09.12.2014 20:25

Er ens med Morten...

Written by venkekristin 08.12.2014 22:21

En strålende rapport og flotte bilder :)

En fin førjulstur, godt vær og hyggelig turfølge.

At dette var din første topptur på ski fikk jeg ikke med meg, denne gjenomførte du helt klart med stil!!

Takk for turen Ola :)

Sv: Er ens med Morten...

Written by oladohl 09.12.2014 08:15

Takk for en fin tur Venke. Det var kjekt å være oppe i fjellet på denne dagen. Vi får håpe det blir flere flotte fjellturer :)

For en strålende

Written by mortenh 08.12.2014 21:22

For en strålende rapport Ola. Entusiastisk, detaljert og ikke minst utrolig flotte bilder. Du har oppdaget brush-funksjonen i LR ser jeg. Funker stort sett bra det. Og masse supre motiv du har fanget. Du får slutte å være beskjeden. Dette synes jeg du har anlegg for.

Hahaha, uti Januar du liksom med rapport. Nå er den jo allerede ferdig, forutsatt at du tillater at hele eller deler av den samt et par bilder kan benyttes i medlemsbladet.

Men en liten detalj må jeg få kommentere. Det var flere grunner til at det ikke var noe fart i denna skrotten, men det var IKKE blåvoksen. Det var i grunnen fine blåvoksforhold, og normalt er blåvoksen en venn. Bare spør Jørn eller Ole-Petter? :) :) :)

Sv: For en strålende

Written by oladohl 09.12.2014 08:20

Hei Morten og takk for hyggelig melding. LR er topp.. Jeg ser jeg slurvet litt på noen av bildene.. Men jeg gjorde det med vilje så du ikke skulle tro at jeg ikke er proff... Jeg jukser med LR og er fornøyd med alle funksjonene der :) Og jeg bruker dem heftig :) he he..

Når det gjelder blåvoksen skal du ikke ta det så tungt.. Jeg tror ingen som leser dette tar det der så nøye.. De kjenner deg og vet at du er den sprekeste i følge... Fra min side ble det bare en liten morsom strek. :)

Dersom denne teksten er bra nok er det bare å bruke den i sin helhet.. Dersom du har lyst å gjøre noen redaksjonelle grep :) og endre litt på teksten blir jeg heller ikke fornærmet.. Bare å bruke alt.. Si ifra hvilke bilder du ønsker i Tinderangleren, så skal jeg sende på e-post i litt bedre format enn det som ligger på nettet.

Takk for en flott tur Morten. Du er en bra kar som jeg svært gjerne drar på tur med.. Men først skal jeg kjøpe nye staver og HELFELLER. :) V40/45 o