Grøthornet, Skolma og Signalhornet fra Brandal (19.08.2015)  4

Ascents Grøthornet (569m) 19.08.2015
Signalhornet (627m) 19.08.2015
Skolma (635m) 19.08.2015
Rundtur på nordøstsiden av Hareidslandet der toppene Grøthornet, Skolma og Signalhornet (bildet) ble "plukket".

Det var en nydelig dag, og på tide å ta de tre toppene som bokstavelig talt forsvant i tåka sist jeg var på Hareidlandet for å høste topper. Hovedmålet var Skolma, da den er toppen som ligger på listene, men Grøthornet og Signalhornet må man ta når man først er i området. Med den planen er Brandal beste startsted.

Kjørte opp til vannverket og parkerte. Møtte to hyggelige damer som gav meg noen stitips, og det viste seg å være relativt greit å finne veien opp skogen og videre bortover platået.

Grøthornet mangler sti, men terrenget er finfint å gå i. HEller ingen tydelig sti fra SKolma over til Signalhornet, men terrenget var veldig overkommelig, så det var uproblematisk. Jeg er uansett vant til å vandre utenfor stien :P

Det var en varm dag, og tempoet var lavt med vilje. Dette var mer en restitusjonstur etter fotballkamp dagen før, og Jønshornet planlagt dagen etter. Men alt i alt en super dag å ta seg en luftetur i fjellet på!

Knipsa noen bilder som følger:

Stien fra vannverket starter med en skogsvei som er tidvis våt og litt guffen å gå på, deretter over til fin skogssti. Man kommer til et stikryss ved en bygning og et område med felt skog. Der skal man ta til høyre videre opp i skogen. Det var egentlig eneste punktet jeg stusset litt på stivalgsmessig.
Mye maur på stien i skogen. Her er forklaringen.
Nydelig utsikt over Sula- og Storfjorden med mektige Sunnmørsalper i bakgrunnen så raskt man kom over skoggrensa. Morgendagens mål, Jønshornet, Ruver midt i bildet (med snø i fjellsiden)
De tre toppene i et panoramabilde. Grøthornet til høyre, Skolma i midten og Signalhornet til venstre
På vei opp mot første topp, Grøthornet, må man slippe stien og gå raka vegen mot toppen. Jeg siktet meg inn mot denne hytta, og når man har kommet dit er det ikke lange biten igjen til toppen. Bare fortsett rett opp på baksiden av hytta.
I det jeg runda hyttehjørnet gikk jeg rett inn i verdens største spindelvev. Lurer meg på om ikke han røveren her er synderen.
På toppen av grøthornet. Panorama mot Ålesund med Valderøya midt i bildet, samt man ser litt av Godøya, litt av Giske, Vigra, samt nordøyane Lepsøya og Haramsøya. Flott utsikt!
På vei ned fra Grøthornet passerer man Grøthornvatnet, der man også treffer på igjen stien bortover mot Skolma.
Panorama fra Skolma mot Nord-øst. Man ser Grøthornet nede til venstre, Signalhornet midt i bildet, og Sunnmørsalpene i bakgrunnen. Etter å ha skrevet seg inn i boka, samt sett litt på en havørn som sirklet like over hodet på meg så gikk vegen mot Signalhornet i prakis korteste vei. Fulgte stien kanskje et par hundre meter tilbake før jeg "krysset" dalføret.
Utsikta fra Skolma sørvestover. Herøy i bakgrunnen, mens vi ser Kjerrniga og Ytreflødalen i forgrunnen.
På vei opp til Signalhornet. Tok et bilde for å vise hvilket terreng som var der. Litt "dypere" gress enn på motsatt side, men helt uproblematisk å gå.
Disse var svært så skeptiske til å få en gjest på besøk...
Der var litt multe rundt toppen av Signalhornet. Sure var de...
Ikke så verst utsikt fra Signalhornet heller... :) En diger varde, som helt klart gjør at toppen lever opp til navnet sitt!
Her ser vi bortover mot Grøthornet fra Signalhornet. Man ser den tidligere nevnte hytta midt i bildet ca.
Holdt på å tråkke på en Heilo-kylling som ikke var flyvedyktig på vei ned lyngen i jakt på en sti. Heldigvis gikk det bra.
Brukte også turen til å teste den nye Apple Watch målt opp mot en solide Garmin-klokka jeg vanligvis bruker. Apple opererer uten pulsbelte. Resultatene var tilfredsstillende nær hverandre, med unntak av distansen, så den kan helt klart benyttes til dette formålet dersom det er forbrenning man fokuserer på. Skal sjekke dette med distansen.  Jeg er usikker på GPS-sporet på Apple Watch, men tror det måles via telefonen. Må nesten sjekke ut det merker jeg.
Brukte også turen til å teste den nye Apple Watch målt opp mot en solide Garmin-klokka jeg vanligvis bruker. Apple opererer uten pulsbelte. Resultatene var tilfredsstillende nær hverandre, med unntak av distansen, så den kan helt klart benyttes til dette formålet dersom det er forbrenning man fokuserer på. Skal sjekke dette med distansen. Jeg er usikker på GPS-sporet på Apple Watch, men tror det måles via telefonen. Må nesten sjekke ut det merker jeg.