Langeskavltinden (25.08.2013)

Start point Bommen i Koldedalen (1,200m)
Ascents Langeskavltinden (2,014m) 25.08.2013 14:00
Utsikt utover Koldedalen fra toppen

Etter lørdagens lange tur til Falketind, var det tid for en litt enklere tur på søndag. Siden halve turgjengen hadde hatt en enda lengre tur til Uranostind på fredagen, var vi bare fire som orket å gå på tur denne dagen. Vi startet igjen ved bommen i Koldedalen, og gikk opp den merkede stien som ender ved Fondsbu. Etter en stund gikk vi av stien, og oppover mot breen. Vi endte med en rute litt for langt mot sør, og måtte ned igjen, for å krysse innløpet av 1506-vannet på nordsiden. Deromkring kastet halve følget inn håndkleet. Så da var vi bare to igjen, og satte opp farten noen hakk.

Vi kom til kanten av Uranosbreen, og tok like greit en snarvei over hjørnet av breen heller enn å jobbe oss gjennom morene-ura. Vi hadde ikke med stegjern, men det var bare flat sprekkeløs blåis masse spiss pjolteris, så det var helt uproblematisk å gå på. Så var det en del effektive høydemetere fra breen og opp mot ryggen. Til og med litt klyving fikk vi lurt inn, uten at det hadde vært helt nødvendig.

Turen videre var preget av masse flatt og fast fjell, heller enn den vanlige ura man finner i Jotunheimen. Har ikke vært borti lignende på mine turer. Så da gikk det unna, og vips var vi på toppen, halvannen time etter vi forlot de andre. Sol, vindstille og upåklagelig utsikt i alle retninger! Innspurten svarte seg med god tid til lunch der oppe.

Nedover kunne vi starte med å skli nedover et fint snøfelt, før vi fulgte omtrent samme rute tilbake. Denne gangen fant vi imidlertid den "riktige" stien, og unngikk omveien vi hadde på vei opp. I godt driv brukte vi to timer fra toppen og ned til bommen, og var nede like etter de andre to.

Flott topp som kan anbefales som en enkel søndagstur etter andre prosjekter i området!