Vestre Austabotntind på ski (20.05.2013)

Start point Berdalsbandet (1,330m)
Ascents Vestraste Austanbotntinden (2,020m) 20.05.2013 13:55
Vestre Austanbotntinden (2,100m) 20.05.2013 14:35
Litt forbi toppen av den tydelige renna ned nordsiden av fjellet.

Sesongens siste skitur gikk til Vestre Austabotntinden, selv om den ikke akkurat er verdens beste skitopp. Med mindre man har tenkt seg ned den famøse renna da, men det hadde ikke vi!

Etter to dager med skyfri himmel begynte tåka å komme tilbake, og størstedelen av gruppa ga seg på 1850 m. To av oss fortsatte, men etter 100 høydemeter til satte vi igjen skia og fortsatte til fots. Det var spor å følge, slik at det ikke ble altfor tungt i den stedvis råtne snøen.

Først over Vestraste toppen, så ned til skaret der renna starter, og så opp den siste flanken til toppen. Her lå det godt med snø, så man kunne brukt ski hvis man hadde hatt dem med. Men det var nok klyving på veien til at vi ikke angret på valget vårt om å sette dem igjen.

Sikten var ganske begrenset, men i blant kom det et gløtt i tåka så vi kunne se hele veien ned. Toppen var relativt utsatt, med hardere snø som skrånet nedover til skrentkanten, og med null fotomuligheter var det uansett bare å bevege seg forsiktig tilbake igjen.

Nedkjøringen gikk først langs skavelkanten, så det gjaldt å holde seg tett opptil de synlige steinene. Deretter var det fin vårslush, og noen gode telemarksvinger som satte punktum for sesongen. Så får vi se om det blir en tur videre over ryggen til høsten...