Tinderangling i Danmark (12.08.2019)

Ascents Ejer Bavnehøj (170m) 12.08.2019 12:02
Møgelhøj (165m) 12.08.2019 12:31
Møllehøj (170m) 12.08.2019 13:34
Yding Skovhøj (170m) 12.08.2019 14:14
Himmelbjerget (147m) 12.08.2019 15:19
Min andre nasjonstopp!

Danskene har brukt litt tid på å finne ut hva som er landets høyeste. Først trodde man det var Himmelbjerget, som faktisk er en høyde og har utsikt. Men det sluttet man å tro i 1847. Nordmenn tror det imidlertid fortsatt. Men da oppdaget man at området rundt Ejer Bavnehøi var høyere og bygde et digert tårn der. Men så i 1941 fant man ut at Yding Skovhøj, noen kilometer unna, var litt høyere. Og det er høyeste punkt med jord i dag, men siden det er en gravrøys er det folk som har laget den høyden. Så i 1953 gikk man tilbake til å mene at det var Ejer Bavnehøi som hadde høyeste naturlige terrenghøyde, med noen centimeters margin. Men så, i 2005, oppdaget man at det var enda høyere noen hundre meter unna Ejer Bavnehøj, en høyde kalt Møllehøj. Dessuten fant man ut at Yding Skovhøj faktisk var høyere enn Ejer Bavnehøj. Bortsett fra tårnet, da. Så det skal ikke være lett...

Vi sikret oss og besøkte alle sammen.

Først Ejer, med tårnet. Parkeringsplass ved siden av. Så gikk vi en sti bort til Møllehøj, som ligger kloss opptil et fjøs. Videre gikk vi den merka runden over jordet bortom 6 m lavere Møgelhøj, før vi kom tilbake til bilen.

Så kjørte vi bort til Yding Skovhøj, som er noen titalls meter å gå fra en parkeringsplass langs veien.

Så kjørte vi bort til Himmelbjerget. Der er det også tårn. Og hotell. Og 'Bjerge-kiosk'.

Møllehøj ligger ved siden av dette fjøset
Danmarks nest høyeste naturlige terrengpunkt