Besseggen med ski (29.01.2012)

Start point Bessheim (960m)
Endpoint Bessheim (960m)
Characteristic Ski trip
Ascents Veslfjellet (1,743m) 29.01.2012 16:30
Visits of other PBEs Bessheim Fjellstue og Hytter (960m) 29.01.2012 12:00
Besseggen (1,500m) 29.01.2012 15:00

En iskald januardag bestemte vi oss for å gå Besseggen. Vi ble noe forsinket på grunn av biler som ikke var så glad i -27°C, men det gjorde bare at vi fikk et fantastisk lys over Jotunheimen i det sola gikk ned når vi var på toppen av eggen.

Vi startet fra Bessheim, og gikk slakt opp til Bessvatnet, og videre over hele vannet. Over vannet lå det en dis, og sammen med det lave motlyset skapte den flotte forhold for fotografering. Men de andre gadd ikke akkurat stå og posere i kulden, så det ble en del løping fram og tilbake på meg! Deretter bar det opp Besseggen med skia på sekken, og til topps på Veslfjellet. Derfra traverserte vi ned til øst-enden av Bessvatnet igjen før en rolig nedkjøring til Bessheim.

Skjønner ikke helt hvorfor alle velger å gå i kø om sommeren...

Over Bessvatn
Bandet mellom Bessvatn og fjellsiden ned mot Gjende.
Oppover eggen i solnedgangen.
Fantastisk utsikt fra Veslfjellet
Siste oppoverbakke før vi kunne sette utfor mot Bessheim

Dette var noe av det beste

Written by mortenh 12.12.2012 09:45

jeg har sett fra Besseggen. De to nederste bildene er jo nydelige. Flere burde gjøre som dere. Jeg har gjort det en gang, og hadde det ikke vært så kronglete for Valdriser med stengt Valdresfly hadde jeg definitivt gjort det oftere.

Var egentlig bare tilfeldig at jeg kom over denne via et bilde på brukersiden din som så mistenkelig ut som Besseggen, så jeg måtte jo bare sjekke :)