Blåbær og lokkjakt på Marsteinberget (21.08.2016)

Ascents Marsteinberget (556m) 21.08.2016 17:39
Visits of other PBEs Fagernes (360m) 21.08.2016

Egentlig hadde vi tenkt å gjøre ferdig Soleibotntraversen denne søndagen, siden det var en relativt kort tur når Nørdre var unnagjort. Men etter de siste dagers lange dager, orket vi ikke enda en sånn dag. Alderen tar oss.. :P I stedet hadde vi funnet et par kremtopper vi kunne gå oppom på vei hjem. Men selv den ene av dem utgikk, når vi innså at det var en mil å gå, og kroppen føltes 70 år gammel.

Dermed ble det bare Marsteinberget denne dagen, en haug rett ovenfor et boligfelt i Fagernes. Det var ikke lenger enn at den kunne gås i crocs, for føttene var ikke helt godvenn med fjellstøvlene lenger. Det viste seg å være nær-toppen til forfatteren av Kremtopp-boka, derfor var den med selv om den var så "liten". Men det var en fin topp, utsikt helt til Jotunheimen. Også var det vilt mye store deilige blåbær langs stien, så da tok jammen turen litt mer tid enn vi hadde sett for oss.

Og enda mer tid tok det når vi hadde gått ned, og Angjerd oppdaget at linselokket hadde falt av, igjen, som vanlig. Det har blitt mistet og igjenfunnet så mange ganger nå at det har en viss affeksjonsverdi, og det ville bli for dumt om det skulle bli borte for godt her i blåbærlynga! Dessuten var det nymalt i skrikende farger, for lettere gjenfinnelse. Så da endte vi med å gå turen en gang til. Intet lokk funnet på vei opp, men på vei ned dukket det opp, tross at det lå med den nymalte fargen ned! Flaks!

Snålt

Written by mortenh 25.08.2016 20:52

Snålt å se farende fant stoppe ved Fagernes for å gå på Marsteinberget. Tror ikke jeg har vært der selv, men det har jo rekt en og annen fant innom. Sikkert artig for Erik Thommessen å registrere hva man kan oppnå som forfatter av en bok med et samleaspekt :-)

Sv: Snålt

Written by mortodeg 25.08.2016 21:59

Hehe :)

Greit å ha noen turmål også når tid/vær/føre/form ikke er bra nok for de store toppene.

Og tror det er det beste stedet jeg har vært for blåbær- og tyttebærplukking.