Sommertur 2021 (20.07.2021)

Langvasshøe (2,030m) 20.07.2021
Austre Rauddalstinden (2,086m) 20.07.2021
Visbreatinden (2,234m) 20.07.2021

Årets tur med Maren, Eline og Sverre startet med kjøring til Leirvassbu tirsdag ettermiddag. På med turklær og sekker og satte retning mot Høgvaglen som blir høyden mellom Leirvatnet og Øvre Høgvagltjønnen. Fant en fin teltplass omtrent der man tar av stien mellom Leirvassbu og Fondsbu for å gå opp til Kyrkja. Beste utsikt fra leir noensinne?

Neste morgen ble kursen satt mot Kyrkja (2032) i kjempefint vær, shorts og t-skjorte holdt. Avgang ca kl 1000. Vi brukte vel en drøy time opp dit, flere andre på toppen ca kl 1100, men det var først på vei ned mot Kyrkjeoksle vi møtte hordene med folk. Tilgjengelig og populær topp. Ruslet over Kyrkjeoksle og tok matpause før oppstigning til Langvasshøe. På Langvasshøe ca kl 1330. Bildetagning og direkte mot Visbreatinden som vi kom opp på en time senere, ca 1430. Helt vindstille på alle toppene vi var innom.

For å få til en runde gikk vi ned til Langvatnet fra bandet mellom Langvasshøe og Visbreatinden. alltid litt knotete med sånne nedstigninger, men kom greit fra. Stigåing langs Langvatnet, samt Nedre og Øvre Høgvagltjønnen til teltplass. Tilbake ved telt ca 1830. Real turmat og andre lekkerbiskener ble servert.

Neste dag tenkte vi å starte litt tidligere. Det ble avgang ca 0920. Kursen ble satt mot Vestre Høgvagltind. Mer knotete enn anntatt opp dit, gikk i kanten av breen og fant til slutt en renne opp til nedenfor toppen. Denne toppen er dessverre bare 1967 moh, så den teller jo ikke... slapp oss ned til Høgvaglbreen og deretter sekkeløse opp til Midtre Høgvaglt. som er 2066. Utom en liten sekundærtopp på 2015 moh også. Ned igjen til øverst på breen og nedover i Simledalen til Simledalsbandet på ca 1500. Deretter kurs mot 1930-toppen nedenfor Austre Rauddalstinden. Her brukte vi tid på å finne riktig oppstigning, gikk lang til høyre oppover, antagelig ikke "riktig" rute. 1930 moh holde rjo ikke, så vi fortsatte til Austre Rauddalstinden og var på toppen kl 1525 (akkurat ti år etter 22.juli ble vi varslet om på telefonen). Ned igjen i ura, delvis på snø. Fant veien lettere ned igjen.

Fra Simledalsbandet var det bare å la beina gå og komme seg til teltplass og etterhvert til bil. Det ble en lang dag og ikke ved bilen før 1930 eller noe sånn... Totalt ca 42 km på 2 dager. Slitne og såre bein. Burger i Lom før lang tur hjem til Oslo.

Strøken tur nok en gang!