Fisetur (26.01.2011)  5

Characteristic Ski trip
Ascents Gyranfisen (1,126m) 26.01.2011
Svarttjernskollen (1,054m) 26.01.2011

Kart med grovt innteget turforløp. Klikk på bildet for en større versjon.

Turdeltakere:
Morten Helgesen
Kim Dahlen

"Fisetur" på Vikerfjell

Kim på toppen av Svarttjernskollen, skuer mot Jøranfisen (1127 moh).

Jeg og Kim hadde snakket om denne turen en stund, og da han plutselig meldte fra om at han tok seg fri fra jobben onsdag, bød muligheten seg. Jeg var også heldig og fikk ordnet fri bane og på tur bar det.
Vi møttes ved brua i sørenden av Sperilen, han fra Ringsaker og jeg fra Skrautvål før vi kjørte til enden av veien (bomvei kr. 60) mot Vikerkoia. Dvs. veien gikk litt videre, men var stengt med bom.
Vi fulgte derfor veien på ski til den ikke gikk lenger og videre langs trikkeskinner oppover dalen mellom Jøranfisen og Svarttjernkollen.

Kim la an i et durabelig tempo, og jeg hadde ikke sjans til å holde følge der han dundret i fiskebein rett opp lia mot "Fisen".

God og andpusten kom jeg halsende like etter. Kim er født i Ringerike, men først i dag 3x år senere nådde han kommunens høyeste punkt.

Det var litt småkaldt (et tosifret antall minusgrader og litt sno) men for øvrig et fantastisk vær. Så å si skyfritt. Blefjell, Norefjell, Storrustefjellet, Vangsfjell, Jotunheimen og Synnfjellet for å nevne noe. En upåklagelig utsikt.

Ned igjen gikk det bokstavelig talt over stokk og stein, via en deilig pause i den skogkledde solhellinga, til smørepause i bunn av bakken. Så var det å ta fatt på en ny liten kneik opp til Svarttjernskollen. Toppen er lavere, men utsikten er nesten like spennende herfra som på Fisen.

Nedkjøringen til bilen gikk unna langs et bekkefar ned gjennom skogen og vi traff mer eller mindre akkurat på parkeringen.

Takk for en kjempeflott onsdagstur på Vikerfjell!!