Berdalseken (19.05.2020)

Ascents Berdalseken (1,814m) 19.05.2020 14:54
Slutenosi (1,503m) 19.05.2020 16:10

Yr meldte om strålende vær i dag, men det ble litt frem og tilbake med tanke på å få til en tur før en plan om Stølsmaradalstinden med Ole-Petter og Lars-Petter utkrystalliserte seg i går kveld.

Vi ble derfor litt tatt på senga da hele veien innover Fardalen var stengt på grunn av asfaltarbeid. Spontant bestemte vi oss for Berdalseken. Med en runde om Lærdal ble det ganske lang biltur for å komme seg til fjells, men i halv tolv-tiden var vi omsider klare for tur.

Kort oppsummert. Nydelig skiføre!!! Flott terreng for fjellski, lite oppgått og oppkjørt, noe mer skyer enn yr snakket om og ganske kjølig vær for det meste og en som alltid super utsikt fra toppen.

På vei ned klart vi å fjernutløse et voksent flakskred med solid bruddkant. Jeg hadde allerede passert, men for gutta som kom etter ble det orkesterplass til naturfenomenet.

Vi avsluttet med Slutenosi så blei det en ny topp også.

Ved parkeringen vartet Ole-Petter opp med nystekte pølser i ettermiddagssola. Snakk om service! Flott og hyggelig tur på en tirsdag!!

Lars-Petter på toppen.
Raset med mitt skispor inn i tunga.
Lars-Petter hadde aldri opplevd ras før og fikk se det på nært hold.
På Slutenosi med Berdalsbeken bak.
Gatekjøkken etter tur.

Missing title

Written by Øyvindbr 25.05.2020 12:54

Det blir tydeligvis alltid en aning dramatikk på turer til Berdalseken...:)