Tonsåsen (07.12.2019)

Ascents Bjørgovarden (1,138m) 07.12.2019 16:21

Hadde aldri gått skitur mot Aurdalsåsen fra Tonsåsen i preparerte løyper før, og for å få en "på halvveien" tur med Jørn fristet det å prøve det.
Løypene var greie de. Flotte forhold til å være 7. desember. Det eneste som er så synd er at flere, til dels lengre strekk, av rundløypene går på brøyta vei. Noen av disse var definitivt ikke brøyta for noen år siden. Hytte og seterfolk vil tydeligvis ha bilen frem de fleste steder uten at løypelagene virker å ha gode alternativer. Det er litt synd, for å gå på beina både 1 km og mer med skia i hånda er liksom ikke drømmen. Da finnes det andre steder hvor det fortsatt er gode gjennomgående rundløyper.

Men nok hjertesukk, bortsett fra en forkjøla skrott som protesterte høylydt (stakkar Jørn) i motbakkene var det en fin tur. Litt surt og kaldt, men knall vær ellers.
Et sted hadde løypemaskine vippet frem en diger stein som lå løst nesten oppå løype, ca. 10 kg. Kjempestygt om noen hadde trynet på den (den lå midt i en krevende utforkjøring), så vi fikk hevet den ut av løypa.

Vi rakk ikke solnedgang på Bjørgovarden, men kom opp like etterpå. Flott blåtime.
Vi valgte en annen trasé ned enn opp, basert på løypene på skisporet.no, men endte med å gå nesten alle høydemeterne vi hadde slitt oss opp på beine ned igjen. Litt nedtur.

For øvrig mektig imponert over Embla, bikkja til Jørn, ho springer som en vind fra start til mål. Sjelden opplevd makan til springeglad hund.

Nærmer oss Bjørgovarden, snart solnedgang.
Det var faktisk noen andre ute i blåtimen, og månen begynner å bli stor.
Siste meterne. Vi var begge møine. Ikke det beste feste med disse felleskia heller.
Flott, men svært sur vind på toppen.

Flotte bilder,

Written by Olepetter 08.12.2019 09:42

og hyggelig med en turrapport fra Tonsåsen, da! Men felleski, Morten? Trodde det var blå swix du prediker...

Seige bakker

Written by Atomsilda 07.12.2019 23:42

Takk for en fin tur Morten! En slik tur har vi godt av. Trasig for deg med forkjølelse i slike seige bakker som krevde gode lunger. Godt å komme tilbake til bilen idag. :)