Austre Leirungstinden (05.09.1997)

Ascents Austre Leirungstinden (2,288m) 05.09.1997

Det var strålende vær. Jeg hadde tenkt meg å gå runden om Østre Leirungstind, over Skarvflyløyfttinden og Tjørnholsoksle. Jeg la friskt i vei fra Valdresflya. Kom meg tørskodd over Leirungsåe like etter å ha passert sideelva som kommer ned fra breen øst for Munken. Jeg gikk opp til morenekanten syd for den vestre delen av Skarvflyløyftbreen, og tok sjansen på å gå i kanten av breen i steden for å slite seg frem på den grove morene massen. Oppe på toppen av Østre Leirungstinden blåste det surt, men det var ikke værre enn at det fint gikk an å kose seg med niste en halv times tid. Fra toppen videre ned mot nordvest ble det mer kronglete. Fjellsiden som består av tildels mye jevnt bratt fjell var dekket av snø og is. Forsiktig, med god hjelp av isøksa kom jeg meg ned, bare for å måtte snu på et luftig punkt litt senere hvor det ikke var noen til å psyke meg videre. Jeg måtte pent snu og gå tilbake over toppen igjen og ned samme vei som jeg kom. På returen la jeg veien innom den oppsprukne Leirungsbreen for å ta noen bilder av brefallet. Sliten og sårbent kom jeg tilbake til Valdresflya i kveldinga.