Bitihorn med DNT UNG (07.06.2018)

Ascents Bitihorn (1,607m) 07.06.2018
8 fornøyde sprekinger på Bitihorn.
NRK Radio følger med.
Artig med snø.
Jentecamp og guttecamp :-)

Denne torsdagen ble belønnet med det beste vær, så det var bare å glede seg til fellestur med DNT Ung til Bitihorn. Vi var to voksne som var med til sammen 8 spreke ungdommer. Litt artig var det dessuten at en journalist i NRK spontant fant ut han ville ta turen ens ærend fra Voss for å bli med oss å lage reportasje fra turen til førstkommende utgave av Friluftsmagasinet på NRK P1 radio.

Ungdommen satte stor fart fra start og både de voksne foreldre og journalisten kom dugelig på hæla. Med jevne mellomrom måtte de vente på oss, uten en svetteperle på panna. Det er tydelig at bratte kontante stigninger til topps fungerer ypperlig på lette ungdommer.

Det ble litt bratt klyving oppover, både langs stien og senere ei bratt renne med en klemblokk, hvor man enten kunne klatre over heller krype under og opp gjennom et trangt trangt hull. Noen fikk kjent litt på både høydeskrekk og mestring, men stort sett var det bare gøy, og vipps var vi på toppen. Vi tok litt bilder og gikk litt utpå kanten mot Båtskardet og beundret utsikten 450 meter rett ned før vi gikk litt nedover, og fant en plass hvor vi kunne grille pølser.

Det blei en lang god pause i kveldssola med strålende utsikt og nystekte pølser, etterfulgt av marshmellows. I mangel av bål og grillspyd å grille dem med, brukte vi kreativiteten og grillet sukkerputer på fyrstikker over gassflammen.

På vei ned blei det litt snøaking og ikke lenge etterpå var vi nede ved bilen etter en godt utnyttet torsdagskveld.