MiniSummit III Lemonsjøen dag 1 Besseggen (16.12.2017)

Ascents Veslfjellet (1,743m) 16.12.2017
Visits of other PBEs Besseggen (1,500m) 16.12.2017
Besseggen utsikt 16.12.2017
Gjengen på toppen av Besseggen med Gjende og Besshøe bak.

Kvelden i forveien ankom alle til hyttene på Lemonsjøen og koste seg med Taco og prat.
Lørdagsmorgenen opprant med flott, kaldt vær. Vi delte oss litt denne dagen. Tre stykker ville gå mot Tjønnholstinden, mens tre ble værende i slalombakken på Lemonsjøen mens resten reiste til Bessheim for å gå mot Besseggen.

Det var 20 blå og nydelig rim på trærne ved Bessheim da en fin gjeng på 9 stykker ruslet i vei.

Et stykke oppe i lia ble vi hilst velkommen av sola, og det var dagens første store høydepunkt. Kjenne desembersola varme i fjeset der oppe over kuldelokket nede i dalen.

Øydis hilser sola jublende velkommen.
Jørn peker mot Flya og vakre Valdres.

Form og forutsetning var litt ulikt i gruppa og to bestemte seg for å gå sitte eget litt roligere tempo, mens resten fortsatte skrått opp mot Veslfjellet. Det ble litt skyggegåing og litt leit etter snø på avblåste flater, men vi kom etter hvert opp til stupkanten ut mot Gjende. Flott utsikt.

Videre gikk det radig mot Veslfjellet. Her ville noen ha seg en matbit, mens tre av oss ville få så mye sol som mulig på Besseggen og fortsatte umiddelbart. Vi rakk de siste solstrålene ned eggen hvor det var lite hold i snøen. Den lå helt løs oppå glattberget og skled bare vekk, noe som gjorde det litt mer krevende å gå. Spesielt for han ene som hadde randoplastsko. Men vi kom oss greit ned og opp igjen ved å bruke alle kroppsdeler.

Heidi og Besshøe.
Mye stein innover Veslfjellet.
Jørn på skavlen.

Vel oppe på toppen igjen møtte vi resten av gruppa som var fornøyd med å komme frem til utsiktspunktet i dagens siste sollys. Herlig utsyn innover Gjende som ennå bare var delvis igjenfrosset.

Lars og fjella.
På returen.

Returen la vi ned ei renne nord for Veslfjellet for å få litt fin kjøring. Det var jo tross alt flere som hadde med randoski. Kjøringa var fin den, med en del pudder også, ulempen var at vi fikk en drøy retur over Bessvatnet. Men med tiden til hjelp kom alle seg tilbake og det var i alle fall en fin fjellkatedral som omga oss på returen med et stadig skiftende fargespill på himmelen.

Nautgardstindmassivet.

Så var det bare å komme seg ned til hytta, dusja, lage mat og kose seg. En absolutt brukbar desemberlørdag vil jeg si.

Kveld ved Bessosen.
Rondane.

Flere bilder

Takk

Written by Naboen 18.12.2017 15:08

for turen ja! Den gjorde godt for kropp og sjel! Som vanlig flink fotograf. Det nye profilbildet mitt skal kalles "ligge med stein" :)