84 Hjartdal og 85 Tinn: Vidunderlig både høyt og lavt (21.07.2013)  6

Ascents Gaustaråen punkt SØ for topp (1,615m) 21.07.2013
Gaustatoppen (1,883m) 21.07.2013

Idag var jeg så heldig å dra på fjelltur med to kamerater. En riktig godbit sto på programmet, Gaustatoppen. Vi kjørte via Tuddal til Stavsro. Parkeringsplassen var full så vi sto langs veien et stykke bortenfor. Som den ihuga kommunejegeren jeg er så ville jeg naturligvis gå bortom Gaustaråen (Hjartdal) og finne det avbildede grensemerket i fjellet. Stien var ganske fin til vi tok av, men det var noe ganske annet å gå offroad her i steinørkenen. Navigerte greit til merket og vi inntok næring her 1615 moh.

Etter litt rådslagning kjørte vi "rett på" mot hovedmålet istedet for å gå ned til der vi tok av stien. Kom innpå stien etter å ha jobbet oss gjennom noen hundre meter med stein og slo følge med de øvrige turistene i denne folkevandringen. Jeg fortalte gutta ettertrykkelig at vi ikke var framme når vi nådde tårnet. Kristian ble litt demotivert men vi fortsatte ufortrødent til toppen 1883 moh. Mer utfordrende enn jeg hadde trodd å bevege seg langs toppeggen. Vel tilbake ved tårnet uten skader var vi innom turisthytta hvor man ikke kunne få etterfylt vannflaskene sine nei. Makan til dårlig service. Ned igjen gikk det som en drøm.

Retning hjemover kjørte vi ned til Rjukan og slang oss uti elva Måna. Lufttemperaturen her var 30 pluss. Herlig forfriskende med et bad med andre ord. Deretter inntok vi gatekjøkkenmat.

Takk for turen Kristian og Terje!