117 Etnedal og 118 Nordre Land: Euforisk på Synnfjell (14.02.2015)  5

Start point Hugulia p-plass (810m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Spåtind (1,414m) 14.02.2015

Idag var jeg så heldig å få følge av Ole-Petter Andersen som er velkjent for de fleste. Han hadde vært på toppen før naturligvis men ikke i et slikt vær vi hadde idag. Knallblå himmel og vindstille gjorde at invitasjonen var vanskelig å si nei til. Spåtind er jo en dobbeltopp og den fikk æren av å være min første kommunetopp i 2015. Etter å ha kjørt i to timer møtte jeg Ole-Petter utenfor kjøpesenteret (!) på Dokka. Jeg hadde ikke planlagt godt nok og trengte solbriller, mat og drikke. Solkrem hadde jeg med og blå voks bomma jeg. Vi tok hans spesialkonstruerte Opel opp til Hugulia sørøst for fjellet. Etter å ha betalt kr.30 i p-avgift gikk vi igang og fikk fiskebeinsbakker fra starten. Løypa gikk litt på kryss og tvers men var av svært høy kvalitet. Trikkeskinner kalles det. Etter ca. 2.20 og 600 høydemeter sto vi på toppen av Spåtind sammen med ca 30 andre personer. Helt fantastisk utsikt og vi sendte våre tanker vi folk i tåka nede i lavlandet. Ned igjen tok vi en nordøstlig rute men klarte gå feil i et kryss og fikk en time ekstra av den grunn. Ganske amper i 2 minutter men like etter var jeg smørblid da sola var midt imot. Deilig! Tilbake ved bilen ved solnedgang. 4.45 på tur og 29.4 km.

Gratulerer

Written by FjellEggen 15.02.2015 08:08

med årets første. Fantastisk vær dere fikk også :-)