Huvhpie (Skjækerhatten) (29.03.2013)  5

Start point Setertjønnhytta (455m)
Endpoint Skjækerhatten (1,139m)
Ascents Skjækerhatten (1,138m) 29.03.2013

Skitur i fint vær fra Setertjønnhytta. Hadde selskap av 4 personer til Fjellskjækra. Bare to av oss nådde toppen. Fin skitur i flott vintervær og terreng. Til Fjellskjækra var det forholdsvis slakt terreng og lettgått. Etter matpause på Fjellskjækra ble det å ta på feller. Jeg hadde halvfeller og kammeraten helfeller. For å komme opp på lettest mulig måte er helfeller å anbefale, spesielt på det rådende føre med mye løs snø. Greit terreng opp, ingen spesielle utfordringer bortsett fra jevn stigning. På toppen en enorm utsikt i fint vær og det var det den dagen. På turen ned var halvfellene akkurat passe, de ga høvelig fart. Tok av fellene før siste kneppet ned, det førte til et skikkelig rundkast, men ingen store skader. Veldig fin tur fra Fjellskjækra og ned med passe helling hele veien. Turen anbefales spesielt på vårvinteren.

Matpause på Fjellskjækra før toppstøtet. Bare to av oss fortsatte
Turkompis på toppen
"Miombo" på toppen
Utsikt mot sør, Lausmundhatten, Litj Skjækerhatten osv...
Mot Torrøn i Sverige (Innsjøen).
Mot vest og Lustadvatnet (parkeringa)