En perle av en fjelltur (30.08.2014)  6

Start point Mellingsetra (300m)
Endpoint Trollhøtta (1,328m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Snøfjellet (1,009m) 30.08.2014
Sæterknobben (991m) 30.08.2014
Trollhøtta (1,328m) 30.08.2014
Trollhøtta (1,299m) 30.08.2014
Midtre Trollhøtta (1,272m) 30.08.2014
Trollhøtta NV (1,291m) 30.08.2014
Starta halv 8 om morgenen fra Mellingsetra Bascamp. Setereieren hadde vært så hyggelig å la oss telte på setra. Der hadde vi tilgang til toalett (utedass med utsikt) og ei løe med bålgryte. Når vi kom fredagskvelden var setra bevoktet av en fryktinngydende utseende bukk, men som viste seg å være svært snill og hyggelig. Vi var tre personer som la ut. Vi fulgte stien til ei brun tømmerhytte og tok så til høyre opp lia. Vi var alle ukjente i området. Vi gikk først opp på Snøfjellet og videre til Seterknubben. Skjønte etterpå at vi ikke hadde trengt å bestige disse to fjellene da det går en sausti til venstre like overfor tregrensa. Den skal passere en stor stein i området. Vi klarte derfor å få noen ekstra høydemeter på turen. Fint og lettgått helt opp til første Trollhøtta. Hold til venstre opp til den. Fantastisk utsikt på toppen. Her begynner traversen og det sier seg selv hvor vi kan gå. Greit i begynnelsen, så etter noen hundre meter og på vei opp til topp to kommer det som omtales som det kritiske punkt. Her er det en ca 3 m høy vegg. Det er bolter i veggen og gode tak så går greit å klyve opp. Alternativt å gå til høyre under veggen og opp ei lita renne på baksida, er vel en tre fire meter her å. Mye enklere å gå her og ikke så luftig. Tau er ikke nødvendig. Fra dette punktet og opp til topp to har traversen sitt luftigste parti. Høyt og bratt på begge sider, men fint å gå og klyve. Der det var litt utpå kanten var det gode tak å holde i. Akkurat passe spennende , men ikke risikofylt i det hele tatt. Videre fra topp to og sørover er det veldig greit å gå, høyt og luftig med fantastisk utsikt til alle sider. Litt klyving i stein opp til siste toppen men ikke problematisk. På nedturen i skardet før Pekhøtta er det mye svaberg, disse var til dels glatte og blir bare brattere nedover. Eneste punktet å gå ned er helt til høyre i raset under Pekhøtta. Etter dette var det over blokkmark til nedstigninga til dalen. Veldig fint i toppen, men fort trasig i de nedre delene på grunn av småbjørk. Gå ned så tidlig som mulig til dalen må være rådet her. Det er stier ned dalen på begge sida av elva ble vi fortalt. Vi gikk høyre sida ned og fant stien der etter ei lita stund, den ligger litt oppe i dalsida mellom myr og bjørkeskog. Når vi kom til seterplassen på den sida så fant vi bro over elva. Det var skilta bukk og vi tenkte på geitebukken, men her betyr bukk tydeligvis bro. Veldig fin og lang tur, den passer for de fleste. Kan kanskje være utfordrende om du har mye høydeskrekk. Turen kan gås på 10 timer, vi brukte 12. Så et avisoppslag som sammenligner dette med Besseggen. Denne turen er nok mer utfordrende enn Besseggen og mye finere. Mellingsetra er et supert utgangspunkt for turen, eieren leier ut teltplass med tilgang til løe og utedo som nevnt.
Basecamp Mellingsetra
Inne i Løa
På tur opp til Snøfjellet
Dit skal vi, Trollhøtta traversen
Siste bakken opp til starten på Traversen
Utsikt mot Todalen og Innerdalen
Starten på Traversen
Foran turens mest kritiske punkt
Forsering av det kritiske punkt.
Tilbakeblikk
Videre på Traversen
Siste del av traversen med Pekhøtta helt bakerst
Siste toppen på Trollhøtta traversen
Hele traversen fra sørenden
Oppslag på uthusvegg på Mellingsetra fra en lokal avis.

Trollheimen på sitt beste :)

Written by Karina 31.08.2014 20:24

Takker for en fin velkomst på basecamp fredagskveld med oppsatt lavo og varme i bålgryta. Ubeskrivelig tur, men en flott turbeskrivelse du har laget her :)