Rauddalseggje (24.07.2018)

Ascents Midtre Rauddalseggje (2,016m) 24.07.2018
Store Rauddalseggje (2,168m) 24.07.2018

Vi går til sørenden av Langvatnet og må ta av oss sko og sokker for å komme oss over elva som renner fra Langvatnet til Hellertjønnet. Vi holder østsiden av Trondsholtjønne (1393 moh) og videre langs Skarddalsvatnet (1491 moh) på sørsiden. Etter 2 timer er vi ved foten av fjellet og går direkte opp mot Midtre. Det er mye løse steiner, men bedre enn hva jeg fryktet og vi tar oss greit opp til toppen. På toppen blir vi møtt av en skikkelig kastevind og jeg får så vidt på meg skalljakka.

Vi går videre mot Store og klyver ned ned til skaret som skiller disse to toppene fra hverandre. Fjellet ned har noen blokkformasjoner og gjør at Primus og Lykke må få litt hjelp. Nede i skaret finner vi det best å sette igjen Primus og Lykke sammen med sekkene våre. Selv om ryggen opp til Store er mye enklere enn ned fra Midtre, tar det allikevel litt lengre tid med hund. Dessuten har de godt av en hvil. Hele tiden kommer det skikkelige kastevinder, det er som om vinden vil ha oss ned fra fjellet. Men vi går oppover og når Store Rauddalseggje 1 time og 15 min etter vi var på Midtre. Det gjelder å være rask med returen, for med kastevinden følger det med tunge, gråe skyer. Skyer vi helst ikke vil møte på, i hvert fall ikke før vi er nede ved Skarddalsvatnet igjen.

Les mer om turen på www.turdagboken.com