Midtre og Store Tverråtinden (27.04.2024)

Ascents Midtre Tverråtinden (2,303m) 27.04.2024
Store Tverråtinden (2,309m) 27.04.2024

Uvanlig lite turaktivitet denne vinteren men endelig var det vår tur. til å dra ut på fjellet. Onkel Øystein har vært på telefonen nesten hver helg, spent på om det var turmuligheter, og endelig skulle vi på tur.
Været ble bedre enn bestilt og Espen, Kristin ble også med.

Siden det var første tur for sesongen var vi fast bestemt på å bestige nye 2000-meter topper. Målet var Store Tverråtind med håp om å inkludere Midtre Tverråtinden også.

Vi startet fra Spiterstulen og allerede fra vilden måtte vi kaste jakka. Den første bakken måtte vi kvitte oss med superundertøyet. Kjente det var første turen og litt rusten etter vinterdvalen. Bakken opp til Svellnosbreen var usedvanlig seig. Jeg var veldig spent på om det i heletatt var mulig å komme seg opp til ryggen. Jeg hadde identifisert to steder hvor jeg trodde det var mulig å klatre opp til ryggen. Det første stedet hadde en voldsom skavl som gjorde det umulig å komme opp. Det andre stedet hadde også skavl men det virket mulig å brøyte seg gjennom. Terrenget ble brattere og vi byttet til stegjern og jeg gikk litt i forveien for å sjekke forholdene. Jeg tok frem spaden og begynte å grave ut. Det var vanskelig å grave i den harde og kompakt snøen i det bratte terrenget. Den flanken hadde ennå ikke fått sol, anså vi den siden som stabil. Jeg hadde aldri gravd i skavl før, så jeg gravde egentlig uten noen klar plan, litt her og litt der. Espen som var litt lengre nede i flanken kommenterte at jeg hadde en jel dags arbeid foran meg hvis jeg skulle fortsette sånn. En annen person fra et annet lag som begynte å grave noen meter lengre til venstre, og det utviklet seg til et underbevist kappløp for å komme seg først opp. Til slutt måtte jeg se meg slått, men heldigvis er folk hyggelig i fjellet så vi fikk lov til å følge etter. Det kom også et tredje lag og plutselig var vi en gruppe på 11 personer på ryggen til Midtre Tverråtinden. Jeg trodde dette var en sær og avsidesliggende topp på vinterstid, men åpenbart ikke denne dagen. Noen av de andre skulle kjøre ei renne mot Tverråbreen mens vi (jeg) var mer fokusert på toppjakt. Deilig sol og solopause på toppen av Midtre Tverråtinden.

Mine tanker var egentlig å gå tilbake til Svellnosbreen og deretter opp til Store, men Espen viste fra sommerturen at det bare var en rappell ned fra ryggen og deretter veldig enkel terreng opp til Store. Det stemmer kanskje på sommerstid men det blir ofte mer styr på vinteren. Ble 2 rapeller ned fra Midtre og på den andre rappellen kila tauet seg bom fast over bikken. Vi dro og dro men tauet satt seg bare mer og mer fast. Da Espen begynte å blø fra åtte av ti fingre sa jeg at nok var nok og vi bestemte oss for å kutte tauet. Heldigvis fikk vi med oss en 20 meter lang taustump med videre.

Med ski på sekk og alpinsstøvler blir det ofte litt vanskeligere og vi fira ned Ragnhild og Kristin på to partier til før vi var nede i sadelen. Klokka 18:00 stod vi på toppen av Store Tverråtinden, og sola hang fortsatt høyt på himmelen. Ingen av oss hadde merket at det var blitt så sent, men det var ingen grunn til å stresse denne dagen.

På vei ned løste skia seg ut på ca 2000 meters høyde og forsvant nedover i en voldsom fart. Øystein kjørte etter i en voldsom fart, og nå var jeg sikker på at jeg måtte ta de resterende 1000 høydemeterene ned til Spiterstulen på en ski. Heldigvis stoppet skia bare 100 høydemeter nedenfor og ble veldig gla for å se Øystein over neste eksponering med skia hevet i været.

Alt i alt var det en spennende og utfordrende tur med noen uforutsette hendelser underveis. Det er slike opplevelser som gjør "tur" så minneverdige.

Tusen takk for turen. Nå håper jeg at vi får tikka inn Veobreahesten og Gjertvasstinden så er vi klare for sommersesongen. Sommersesongen blir dog litt amputert da det er en fjellprins/fjellprinsesse på veg.