Skarddalseggje og Skarddalstinden (06.08.2023)

Ascents Skarddalseggje (2,159m) 06.08.2023
Skarddalstinden (2,100m) 06.08.2023
Visits of other PBEs Skarddalseggje vestegga - klatring (2,000m) 06.08.2023

Skarddaleggje og Skarddalstinden

Søndag og avvreisedag til Oslo. Stod opp klokken 05:00 og reiste fra Rosten slik at det ikke skulle bli for seint. Må rekke en god matbit på Kvam før vi reiser videre.

Værmeldinga var ikke strålende men ingen nedbør, ingen sol og sånn passelig med vind. Vi antok uansett ikke Skarddaleggje som en kremtur og ingen krise om sola ikke skinte fra blå himmel. Gikk jevnt og målrettet mot Langvassbua. For øvrig ei bu som vi har prøvd å leid ved flere anledninger uten hell. Denne har god beliggenhet med tanke på fiske og fjellene rundt. Hytta er svært populær og dessverre for oss bortleid til lokale garnfiskere i hele juli og august. Gikk overraskende raskt inn til Langvatnet på fantastisk flytsti. Her var de lokale garnfiskerene godt i gang med å dra inn dagens fangst. En bak spakene mens den andre stod bak i båten og dro inn garnet. Med tanke på hyttas popularitet og hyppig garnfiske kan det ikke være mye fisk igjen her.

Vi runda vatnet og fortsatte 1,5 km til før vi skar opp på venstresiden av breen. Her var det slutt på lettgått terreng og tilbake i kjent terreng. Forferdelig løst, vått og mosegrodde og stygge steiner. Fant heller ikke den beste veien opp til ryggen som skulle ta oss oppover til Skarddalseggje. Gikk oss litt fast på et vått parti med sva der vi møtte punktet of no return. Enten måtte vi gå ned igjen og prøve ett nytt sted eller måtte vi over en liten hammer før vi var oppe på ryggen. Fikk kastet opp sekkene og løftet oss oppover. Deretter fint til toppryggen. På toppen av Skarddaleggje var det begrenset sikt men vi ble begge imponert over varden på toppen. Her har det vært noen gode vardebyggere.

Deretter gikk vi mot ryggen som skulle ta oss til Skarddalstinden. Ryggen startet med noen meter over en eksponert skråblokk der rumpa er til god hjelp. Flere luftige og utsatte klyvepassajer nedover eggen som vi måtte være forsiktige. Ble også etterhvert tvunget ned i en omgåelse på nordsiden før vi gikk opp igjen til eggen. Kom til et utsatt svaparti som vi rigget vi til en liten rappell på typ 7 meter. Hadde nok godt fint å klyvd ned men var både eksponert og vått føltes det tryggere med en rappell. Deretter passerte vi gjennom et pass før en siste rappell. Her var det to rappelllslynger som vi forsterket med en slynge til. Var litt spent på om det var nok med 30 meters tau. Kastet ned tauet hvor begge taustumpene subbet bakken. Med litt strekk i tauet gikk det veldig fint. Opplevde ryggen som litt uryddig der det ikke alltid var like lett å finne veien. I tillegg var det forferdelig mosegrodd som hadde absorbert alt regnvann fra dagen før.. Mulig det er bedre å gå den andre veien.

Uansett, vel blåst og de siste 100 høydemeter til Skarddaltinden var lettgått og fint. Her hadde god utsikt over alle tre vatnene tilbake til Leirvassbu. Solid pause på toppen før vi tok fatt på den lange utmarsjen.

Toppen av Skarddalseggje
Skarddalseggje
Sjekket værmeldingen på toppen av Skarddalseggje. Sjekk nedbørsmengden mandag og tirsdag.
Passet vi gikk gjennom på ryggen.
Rappellen nederst på ryggen
Opp til Skarddalstinden med ryggen i bakgrunn