Rasletur (30.10.2022)

Ascents Kalvehøgde Ø2 (2,088m) 30.10.2022
Sørvestre Rasletinden (2,025m) 30.10.2022

Sesongstart og Oktoberski

Tidligsnø på valdresflya passa perfekt med at det gjensto to ubesøkte topper.
Parkerte på toppen av Valdresflya og innsåg kjapt at feller ble uteglemt. Gikk gjennom bilen for å se om jeg kunne finne noe McGyver løsning på feller. Fant både kjetting, klær, masse sjokoladepair, jekkestroppen men selv hvor løsningsorientert jeg prøvde å være fant jeg ingen god løsning på problemet. Fant noen joggesko i bilen og da var det bare å satse på hardt føre og komme seg på toppen før det ble varmegrader og gjennomslag. Hadde kun liten sekk som ikke var beregnet for å bære ski og sko. Bruke stropper til å feste ski og sko på sekk og la i veg fly forbanna. Kanskje like greit at jeg skulle gå alene i dag. Været var fint og føre var perfekt for joggesko. Matbit på toppen og skiftet til skisko. Etterhvert kom det en person til gående opp med skisko som fulgte sporene mine. Han sa han såg sporene mine og gikk også opp på beina. Han trodde nok det skulle være brattere og satte igjen skia siden han såg ferske fotspor. Det var også en person til på tur opp som hadde satt igjen skia sine og fulgte joggesko sporene oppover. Herregud her har jeg satt i gang en folkevandring på jotunheimens slakeste topp. For en saueflokk.

Kjørte ned til sørvestre rasletind. Lettvindt når man kan kjøre på ski ned til toppen. Planen var i utgangspunktet å gå over til Rasletinden og kjøre breen ned igjen. Kjente det var uaktuelt å gå lengre i dag og valgte strake vegen til bilen.