Sagitravers, Mjølk og Langeskavl (11.09.2022)  6

Sagtakk mellom Sagi S og N (2,030m) 11.09.2022 07:30
Søre Sagi (2,040m) 11.09.2022 07:30

Sagitravers

Start i Koldedalen kl 07.30. Været var strålende og forventningene høye til dagens langtur.
Turen var nøye planlagt, men allerede etter 30 min, kom turens første tabbe. Etter å ha kryssa bekken tok vi feil sti og plutselig var vi på veg vekk fra Uranosbreen. Jaja, en liten ekstra omveg førte til at vi fikk varmen i kroppen. Ble tatt igjen av noen bergensere som vi fulgte etter oppover bakken til Uranosbreen. Fulgte på i rygg og plutselig var vi på tur opp mot Uranostinden S2. Herregud for et kluss. Uranosryggen gikk jeg i går og hadde ikke planer om å gå den samme ryggen i dag. Vi fikk svingt til høyre og traverserte på venstre siden av brevannet og inn på breen. Løst, kjipt, bratt og unødvendig tidsbruk på starten av turen. Vi hadde den lange bilturen tilbake til Oslo i bakhodet.

Gikk over breen som var preget av en varm sommer. Holdt øst for Uraknatten hvor jeg hadde sett noen store sprekker fra Uranosryggen dagen før.

Grei skuring opp til Søre Sagi. Traversen er stort sett bred og fin hele vegen bortsett fra et parti der det bare er midtstripa på vegen igjen. Hadde med et 30 meters tau som var perfekt til å balansere bortover midtstripa. På det smaleste er det kanskje 30 cm og vi gikk på løpende over dette partiet. Det stod igjen to kammer over partiet som fungerte fint som mellomforankringer. Kasta også rundt et par slynger ved det smaleste partiet for å unngå potensiell pendel. Deretter enkelt og meget kort bort til siste toppen. Samme prosedyre i retur. Meget morsomt egg som er svært enkel, eksponert og må se opp for løse steiner. Det er tydelig en liten besøkt topp og vi så ingen personer på denne siden. En skjult perle i bakgrunnen av både Uranos og Falketinden. Helt klart en topp som anbefales utenom sære topptursamlere.

Tilbake til den første toppen hvor vi hadde lagt igjen noe utstyr tok vi en lang pause. Stillongsen som egentlig ikke var nødvendig måtte av og en øl for å feire at vi har fullført Sagi.
Veien videre var vi ikke helt sikre på. Noen hadde gått over breen og opp Mjølkedalspiggen fra motsatt side mens noen hadde gått rett på. Hadde lest en rapport om at det var løst og om en tidligere ulykke med steinsprang og helikoptertransport ut. Vi bestemte derfor å gå breen rundt. Om dette var lurt tviler jeg på. Breen var full av synlige og usynlige sprekker og vi måtte snirkle oss gjennom isbroer og brede og dype sprekker. Med kun to i taulaget og førstemann 25 kg tyngre er Newtons lover med vekt og motvekt gjeldene. Det gikk heldigvis bra men måtte langt ned på breen før vi kunne gå opp. Samme veg tilbake. Gikk på klokka og kunne heldigvis se hvor vi hadde gått ned. Brukte nok mye lengre tid på dette enn å gå rett på.

Ned snørennen fra breen var det vare å sette seg på rumpa og skli nedover. Meget kaldt i stumpen men fyttikatta så gøy. Da gjenstod det bare Langeskavltinden som vi tok på returen. Morsom småklyving opp til Langeskavl.

En fantastisk høstdag fra Koldedalen. Brukte 11,5 timer og deretter 5 timer kjøretur til Oslo. Totalt ble det 24 timer på tur og 11 timer bilkjøring denne helgen. Full valuta for helga og siste krampetrekning før snøen legger seg over Jotunheimen. Vi gleder oss allerede til vintersensongen.

Vi har mange netter i telt men skjeldent det klaffer med fullmånen.
På veg oppover Mjølkebreen
Sagitraversen
Sagi med Hurrungane bak. Fantastisk skue sett fra Mjøledalspiggen!
Start date 11.09.2022 07:22
End date 11.09.2022 19:00

"Rett på" fungerer bra!

Written by Kaare_70 30.10.2022 19:55

Vi gikk "rett på" Mjølkedalspiggen fra Saga i fjor sommer, og det var helt uproblematisk. Selve klyvingen opp på toppen husker jeg som fast og fin, dog trengte jeg tausikring det siste korte partiet. Men passeringen av knausen midtveis mellom toppene var nok litt løs, det er mulig det er her folk har hatt ubehagelige opplevelser.

Sv:

Written by mariuskilli 01.11.2022 13:43

Hadde nok vært bedre å gått rett på siden vi uansett hadde tau i sekken. Septermberbreen var ikke like fin.