Store Midtmaradalstinden fra Hjelle (20.08.2022)  6

Midtmaradalsryggen S2 (1,573m) 20.08.2022 08:30
Visits of other PBEs Stølsmaradalen (846m) 20.08.2022

Store Midtmaradalstinden

En tur vi har sett frem til i lang tid. Vi skulle egentlig ta den sammen med Kristin og Espen første helgen i august. Men på grunn av dårlig vær ble det en spontan tur til Hellas med Gyros og Mythos i stedet. Denne helgen var værmeldingen bra og som vanlig går torsdagen med til å drikke vin, pakke, vasking og klargjøring for AirBnb utleie. Fredagen er det bare å hoppe i bilen så fort som overhode mulig etter jobb. På grunn av de arkitektoniske flotte limtrebruene i Norges land som plutselig mistet sjarmen etter ulykken på 13 var det omkjøring og kolonnekjøring i Valdres. Omkjøringsveiene er ikke beregnet for tungtransport og når det i tillegg blir utkjøring av lokalbussen Valdresexpressen, ble vegen til Årdal meget lang denne fredagen. Overnattet på parkeringsplassen i Hjelle før vi syklet inn til Vetti dagen etter. Fra Hjelle en flott tur videre innover med flere fossefall og frodig vegetasjon.

Bakkene oppover fra Vetti er bratt med glatte og våte steiner. Slo følge med Årdal turlag opp til Stølsmaradalen. Turlaget arrangerte fellestur med null deltakere og to turledere. Humøret var likevel på topp og vi fikk mange tips om turer i området. Turen opp til Stølmaradalen skulle egentlig ta 3 timer, men det var ingen problem å bruke både 4 og 5 timer med godt selskap og midt i multesesongen. Været skulle uansett bare bli bedre og bedre utover dagen så vi hadde ingen hastverk.

La igjen litt saker i den idylliske hytta før vi gikk opp til Midtmaradalsryggen. Ryggen er lang men med lett terreng å gå i. Fulgte ryggen hele vegen opp til Vetle Midtmaradalstinden. Mellom Vetle og Store er det flere mulige omgåelser i vest. Vi fant en grei veg ned i skaret før oppstigningen til Store Midtmaradalstinden. En storslagen utsikt på toppen. Klokken nærmet seg 18:00 og det var på tide å vende snuta hjem. Gikk snøflanken på tur ned og omgikk Søre Midtmaradalstinden. Her var det bratt men vi var forberedt med to skarpe steiner i tilfelle utglidning. I knekkpunktet til det bratte henget var det en stor tverrgående sprekk. Ikke noe særlig å gå her uten tau så seint på året. Resten av snøfonnen var fin med god sommersnø. Nede på Stølsmaradalen hadde 5 jenter fra Sogndal sjekket inn på hytta i Stølsmaradalen. Det ble fult hus og jeg følte meg helt sjef sammen med 6 jenter på idylliske Stølsmaradalen.
De snakket om saftpresse store deler av kvelden. Noen hadde kjøpt seg ny saftpresse mens andre hadde arvet saftpresse fra forrige generasjon. Jeg spurte om det var Sogndal som ble kaldt for saftbygdi noe alle kunne bekrefte. Jeg skjønner hvorfor.

Neste dag tuslet vi ned til Hjelle og etter finværet dagen i forvegen hadde masse multe blitt moden. Fylte en pose til bestefars store begeistring. Var innom Hjelle for å ta morgenkaffen. Her var det pensjonister i Årdal som jobbet frivillig som serverte vafler av beste sort. Med ekte rømme og rørt jordbærsyltetøy ble det som en gastronomisk smakseksplosjon i munn. Hun ene var kjerringa til turlederen som vi møtte dagen i forvegen. Veldig hyggelig besøk og kan anbefales til alle forbipasserende. Vi ble lovet både jobb og mange flotte turmuligheter om vi flyttet til Årdal. Dialekta var også helt herlig!

Takk for oss!

Idylliske Stølsmaradalen
Toppen av Store Midtmaradalstinden
Store Austanbotntinden
Mot Koldedalen og Uranonstinden
Trekassa er laget av Arne Randers Heen i forbindelse med første vinterbestigning i 1958. Kilde: Ola Røssum