Knut(er) og Nåler (19.07.2022)

Ascents Nestnørdre Knutsholstinden (2,185m) 19.07.2022
Søre Nål på Knutseggen (2,072m) 19.07.2022
Midtre Knutsholstinden (2,170m) 19.07.2022 06:00

Knutsholstraversen

Dura innover med siste båten over Gjende på mandag med plan om storeslem. I utgangspunktet var planen 21 stk 2000 meter topper over to dager. Dag 1 tenkte vi en god runde over Mesmogtind og Slettmarkhøe med alle sekundærtopper rundt, og Knutsholsryggen dag 2.

På kvelden la vi om planene og tenkte å starte rett på Knutsholsryggen. Dette er vi glae for i ettertid.

Startet klokken 06:00 etter en kruttsterk instantkaffe.
Oppover brattbakken har det blitt sherpa-trapper og høydemeterene gikk unna.
Ruta var sterkt inspirert av Linn Therese som gikk denne turen sammen med 5 andre. Tenkte derfor det var både enklere og tidsbesparende å gå opp samme sted, altså mellom Store Knut og Vesle Knut. På kartet ser det ikke ut som den lange avstikkeren til Vestre Leirungstinden. I realiteten måtte vi først opp, ned, opp igjen, ned igjen og til slutt opp på Vestre Leirungstinden. I tillegg til at vi måtte bruke tau ned fra Vesle og samme rute tilbake igjen. Tror vi brukte rundt 3,5 timer på denne avstikkeren. Det hadde nok vært mye lurere å gå opp ryggen direkte til Vestre Leirungstinden. Skjønte fort at 3-rettersen på Gjendebu glapp og vi kunne bare ta resten av turen i eget tempo.

Opp til Store var det bratt og svært luftig men morsom klyving. Til midtre var det en rød trekant hvor vi tok i bruk tau. Videre bort er det rene autostrada bort til nålene. Meget morsom fjellformasjon hvor det er litt vanskelig å se hva som er pf. 10. Vi var oppom alle for å være sikker. Opp til søre nål klatret vi ryggen opp og det gikk helt fint helt til siste opptaket før første standplass. Et skikkelig crux hvor jeg først prøvde å gå rett opp uten å lykkes. Prøvde i alle vinkler og formasjoner uten hell. Fant en omgåelse av selve cruxet med et fottak ut høyre. Kom meg opp men synes opptaket var laangt over 3er klatring. Gikk deretter til topps og firet de andre ned til rapellfeste. Litt logistikk med 3 stk på nåla.

Deretter gikk vi videre til de to siste nålene uten at vi merket at vi paserte noen gule trekanter. Middagen var uansett tapt og gikk derfor bort til Buchardstinden i fin kveldssol. Der møtte vi en gjeng som hadde vært rundt hele forbanna Knutshølet inkludert Skarvløyflytindan S1-S3.
For noen maskiner.

På gjendebu etter rundt 16,5 timer på tur. Avsluttet med en varm real turmat og en kald dusj i Gjende. På tur tilbake såg jeg tre lykter som var på tur ned ryggen på Knutsholstinden. Jammen klarte de hele hølet under 24 timer. Lyste et par ganger med lykta for å gratulere de med bragden. På Gjendebu neste dag hørte jeg at de hadde mottatt SOS-signal fra Gjendebu rundt ved midtnatt. Det var nok bare meg.

De kila fast to nye tau fra VPG i rappellen ned fra Søre nål. Om noen kommer over 2 tau på sørenål blir nok turen komplett om de kan leveres tilbake.

Dag 2

10 nye topper ble byttet ut med noe lokale greier. Gjendetunga ble dagens turmål og øl dagens leskedrikk. Hadde håp om å få fin utsikt og kanskje litt 4G. God utsikt på toppen men Telia har ikke prioritert Gjendetunga i sitt dekningsområde. Satt nærmere 2 timer på toppen før vi tuslet ned igjen til kortspill, volleyball og en delig 3-retters. Klokken 15:00 åpnet himmelen seg og det regnet store mengder hele kvelden og ga seg ikke før hele volleyballbanen var under vann. Vi var derfor sjeleglad for at vi ikke dro ut på langtur denne dagen selv om yr hadde spådd sol og kun 20% sansynlighet for nedbør.

God morgen fra Gjendebu
Opp til midtre med Store Knut i bakgrunnen
Et svært luftig parti rett før toppen på Store
Bilde er tatt fra Sørenål
På tur til dagens siste nål
Sære nål fra en annen vinkel