Østeggen til Sjoggholstinden (27.07.2021)  5

Start point Eidsbugarden (1,060m)
Endpoint Eidsbugarden (1,059m)
Ascents Snøholstinden (2,141m) 27.07.2021 08:00

Topp nr. 202:

En innlagt stopp på Eidsbugarden rett fra en livlig brudeferd i Hardanger.
Østeggen til Snøholstind såg ut som en morsom tur. Lang innmarsj i lettgått terreng frem til Snøholsvannet. Stigningen opp til ryggen inneholder både grus, levende steiner, store blokker og et lite svaparti. Oppe på ryggen var utsikten fin mot Rauddalen og Olavsbu midt i hjertet av Jotunheimen. Oppe på ryggen kom vi ganske raskt til et kort men utsatt parti (ca 1950 moh) hvor vi valgte å ta frem tauet og rundet på nordsiden. Ikke vanskelig men svært utsatt parti hvor det er greit å ha tau. Deretter ventet den berykta sylskarpe eggen hvor det er overheng mot Rauddalen og et bratt svaparti på sørsiden. Jeg satt en rumpeball på hver side av eggen og jokka meg bortover den sylskarpe eggen. Ikke vanskelig men fy flate så luftig.

Deretter ventet det en 8-10 meter hammer som vi valgte å klyve rett på. Her var det fine sikringsmuligheter og fast og fint fjell. Veien videre er lettgått bortover til topp-punktet. Fra toppen er det storslagen utsikt mot Mjølkedalstind og fjellene rundt.

Veien ned igjen var litt kronglete hvor vi skulle traversert lengre vestover før vi gikk ned. Møtte på et stup hvor vi måtte gå noen høydemeter opp igjen. Nede igjen ved Snøholsvannet valgte vi å følge stien på andre siden av Høgbråthøgde. Tviler på at det var raskere men uansett kjekt med en rundtur. En artig variant som anbefales til de som er glad i litt luft under vingene og som har vært på Falketind og Uranosryggen.

Start date 26.07.2021 07:11
(UTC+01:00)
End date 26.07.2021 17:10
Sjoggholotind i helfigur
Ups, vanskelig å sikre på en sylskarp egg. Heldigvis en bombesikker standplass
Ragnhild er halvvegs på eggen. Jamming med rumpeballene.