Skeie (03.07.2021)  6

Ascents Skeie (2,118m) 03.07.2021
Vestre Skeie (2,113m) 03.07.2021

Klatretur med Ragnhild og Øystein. Sistnevnte med klatresele som har opplevd to verdenskriger og vikingtiden. Ny sele ble bestilt og kom i posten fra VPG noen dager etter turen.

Fint opp til brekanten i frodig og fin natur. Gikk på venstre side av kalven opp til ryggen hvor klatringen begynner. Første taulengde inneholder et lite utoverhengende crux. Det er mange gode tak og gode sikringsmuligheter i fast og fint fjell. Alle kom seg greit opp her. Det var et taulag foran som gikk forbi (på venstre side av den store hylla) og måtte downclimbe noen meter. Stor og fin hylle hvor det var lett å finne standplass. Fra hylla fulgte vi litt skrått til høyre før vi gikk opp en markant dieder. Fast og fint også her med ca samme vanskelighetsgrad som første taulengde. Brukte svasko for optimal friksjon. Oppe på Skeia fortsatte vi bortover ryggen over noen hammere før vi gikk ned til breen igjen. Vi hadde mest lyst til å fortsette lengre bortover ryggen men grunnet vaksine i Oslo neste dag gikk vi ned igjen.
Som en klok mann sa: Det er fint i fjellet, men det er fint med vaksine også :)