Storjuvtind og Ymelstind (22.05.2021)  6

Start point Juvas (1,853m)
Endpoint Ju (1,860m)
Ascents Søre Heimre Illåbreatinden (2,175m) 22.05.2021
Søraustre Skardstinden (2,190m) 22.05.2021
Storjuvtinden (2,344m) 22.05.2021
Austre Storjuvtinden (2,327m) 22.05.2021
Ymelstinden (2,304m) 22.05.2021

Start fra Juvashytta mot Porten sammen med Ragnhild, Kristin, Live, Bjørner, Espen, og et par andre fra Ringebu. En obligatorisk lunsjpause ved porten med storslagen utsikt mot Skardstind og Nåle. Vi brukte god tid ned porten, noen med steggjern, andre uten, noen med tau og andre på ski. Tror faktisk vi tok rekord i tidsbruk ned porten. Det var hardt underlag og viktig å være forsiktig ned her. Jeg og Espen kjørte ned på ski til slutt. Med lite erfaring med bratt skikjøring og hardt underlag tok jeg det veldig pent. Plutselig helt uten forvarsel løste skia seg ut i den nederste delen av renna. Panikken kom raskt, og jeg sklei ned i brefallet under porten. Heldigvis ingen skader. Har skia derimot løst seg ut i toppen av renna, hadde jeg fått skikkelig juling.
Lærdom til neste gang: Ha frembindingen i låst posisjon da fall uansett ikke er et alternativ.

Deretter gikk vi opp på sadelen mellom Storjuvtind og Ymelstind og satte fra oss ski og utstyr. Bakken opp er bratt og skredfaren må vurderes. Rundet hammeren opp til Skardstind og gikk deretter rett opp. Måtte også bort til tulletoppen ved siden av. Oppe på Storjuvtind ser vi mot Ymelstind og tenker på dette som en umulig oppgave. Nede ved sekkene igjen bestemte jeg, Espen og Ragnhild for å se litt nærmere på vegen opp til Ymels. Espen gikk i forvegen med tauet mens jeg og Ragnhild tok en liten matbit og ordnet klatreutstyret med både kiler og kammer. Etter å ha kommet et stykke bort på ryggen ser vi Espen allerede er på toppen og roper "Dere må ta en vurdering om dere ønsker å bruke tau, men tauet har jeg her oppe". Vi holdt til venstre på den første hammeren og det løste seg mye lettere enn hvordan det så ut på avstand. Opp mot toppen gikk vi ut på en snøflanke til høyre for toppen og plutselig var vi oppe på selveste Ymels. Det var gode snøforhold med godt feste til øks og stegjern. Snøflanken mot toppen munner ut i et loddrett stup så her må man være veldig forsiktig. Vi måtte også ha med søraustre skardstind da vi uansett var i område. Klyvingen opp her var faktisk mer krevende enn Ymelstind men gode tak gikk det fint selv med alpintsko.

Takk for en fantastisk tur ganske nøyaktig seks måneder etter den første skituren i jotunheimen. Med hjemmekontor og stabilt vær har det blitt rundt 70 topper denne vinteren. Nå er det påtide å pakke ned utstyret og gjør seg klar for sommer i fjellet.

På veg opp til Søraustre Skradstind. Klyving med alpintsko er alltid utfordrende
Mektige Skardstind. Live prøvde å klatre opp fra motsatt side uten at det så ut som en enklere variant
Jeg og Ragnhild på toppen av Ymelstinden
Ymelstinden sett fra sadelen
Rett under toppen av Ymelstinden.