Nyttårsrakett til Tverrådalskyrkja (01.01.2021)

Ascents Tverrådalskyrkja (2,088m) 01.01.2021 08:30

En tur for historiebøkene:
Nyttårsaften reiste vi inn til Liabue, en hytte som kan leies av Sjåk Almenning. Vi kom frem til nybrøytet veg inn til hytta, ovnen var full med tørr ved og et knips med Nittedals hjelpestikker var ovnen i full fyr. Makan til service. All honnør til Sjåk allmenning som behandler hyttefolket på best mulig måte.

Vi gikk først en kveldstur over Liavatnet og et stykke opp i lia på motsatt side av vannet. Det hadde kommet ca 50 cm med nysnø og litt skogskjøring med ny hodelykt var ikke å forakte.

På kvelden lagde vi god mat før vi stupte til seng rundt klokken 23:00. Klokken 00:00 våknet jeg av rakettene og snudde meg rundt til Ragnhild og ønsket henne godt nyttår. Godt nyttår kom det forsiktig tilbake før vi sovnet igjen. Morsomt!

Neste dag våknet vi til det vi trodde skulle være sol og blå himmel. Det var derimot tykt og lavt skydekke og jeg kritiserte yr veldig for å ta så grådig feil.

Oppover lia ble det et basketak i dyp og dypere snø helt til vi kom over tregrensa. Sikten var fortsatt dårlig. Helt til vi kom til ca 1800 moh var vi plutselig over skydekke. Helt magisk. Jeg måtte beklage meg ovenfor yr siden de hadde rett hele tiden. Jeg hadde tross alt sjekket værmelding på toppen og det stemte 100%. En god pause på toppen før vi vendte nesen hjem før det ble mørt. Vi startet i skumringen og kom frem i skumringen. Akkurat slik en tur skal være.

Takk for en uforglemmelig tur til norges fineste Kyrkje.

Start date 01.01.2021 08:28
(UTC+01:00)
End date 01.01.2021 15:18
På turen opp breen titta vi over tåka.