Stabben og Innerbergsalen (17.09.2017)

Ascents Innerbergsalen (907m) 17.09.2017
Nonsknubben (797m) 17.09.2017
Stabben (827m) 17.09.2017
Midtre Stabben (811m) 17.09.2017
Midtre Stabben S1 (793m) 17.09.2017
Midtre Stabben S2 (788m) 17.09.2017
Søre Stabben (800m) 17.09.2017

Da damene drog til Tustna, dag 2.

Ville prøve oss på Stabben. Hadde lest turbeskrivelser, alle beskrevet med tau på denne turen, så vi var innstilte på at vi kunne måtte snu på et tidspunkt.

Parkerte ved en gård på Soleim, gikk gjennom gardstunet og videre skogsvei innover. Stien for å ta opp siden mot Stabben var merket både med plastikkbånd og røde merker.

Der stien tar av fra traktorvegen
Effektive høydemeter oppover langs mindre fin sti, mye gjørme og røtter.
Guri ved cruxet på vei opp skogen
Majestetisk utsikt når man "bikker" over kanten på ryggen opp mot Stabben
Eggen på vei opp mot Stabben
Stabben 827
Etter 827 går stien langs et luftig parti til høyre på dette bildet. Det var dette punktet som opplevdes mest utsatt av vårt turfølge.
Oddrun opp mot Midtre Stabben. Stien over utsatt parti i bakgrunnen
Mellom midtre og S1

Oddrun og jeg prøvde oss opp på S1, mens de andre gikk videre ned renna og opp et skar mot S2. Vi ble litt usikre på om vi egentlig var på rett vei opp S1, så vi trakk oss. Men etter å ha sett de tre andre videre over den gule trekanten (som er markert på kartet) måtte vi bare snu tilbake å prøve igjen. Ned renna og rundt hammeren igjen kom vi oss opp på første forsøk der vi først hadde tenkt. Fornøyde med oss selv!

Midtre Stabben og S1 og S2

Alle kom seg over cruxet etter S2 på en grei måte.

Fornøyde og lettbente fra Søre Stabben mot Nonsknubben og Innerbergsalen
Nok en selvutløser. På Innerbergsalen, Sør-Norges høyeste øytopp

Ned fra Innerbergsalen fulgte vi til dels vardemerket sti nedover. På et tidspunkt brøt vi av fra denne og måtte baske oss ned et skogparti. Vel nede på traktorvegen ringte vi Aure Taxi som plukket oss opp på Innerberg og skysset oss tilbake til Soleim.

Mulig høye på oss selv brøyt vi av stien og måtte baske oss ned skogen fra Innerbergsalen.

. Note to neste gang; følg bare stien til man kommer ned på veien, en snarvei er ikke nødvendigvis raskere...