Finnan og Alnestinden (11.05.2014)

Ascents Alnestinden (1,663m) 11.05.2014
Finnan (1,786m) 11.05.2014

Forsøkte Finnan for 10 dager siden, men da kom vi ikke opp p.g.a en skavl og manglende isøks. Idag var det perfekt sikt, og derfor enkelt å finne en annen passasje som ikke var sperret av skavlen. Jeg tok likevel med isøks for å være på den sikre siden, ikke faen om jeg skulle snu en gang til.

Det var hundrevis av skigåere på Trollstigen idag, så her var det bare å følge skisporene. Underveis studerte jeg skavlen og opptaket vi hadde prøvd oss på for 10 dager siden. Men jeg kunne ikke se noen spor under skavlen, så da var det nok ingen som hadde prøvd seg.

Det gikk tungt idag, jeg var dehydrert og tørr i kjeften p.g.a magetrøbbel. Sol og svette gjorde meg ikke mindre dehydrert. Jeg stod likevel på toppen av Finnan før det var gått 2 timer. Det var en vidunderlig dag med flott utsikt over Romsdalens imponerende fjellkjeder, derfor ble jeg sittende på toppen av Finnan en god stund og nyte dette panoramaet.

Bortover til Alnestinden gikk det veldig greit. Isøksa ble derfor dødvekt idag. Nedkjøringen fra Alnestinden var forøvrig ganske kjip p.g.a veldig bløt snø og tusenvis av spor. Dessuten hadde et hav av grå skyer plutselig kommet seilende inn i løpet av en kort halvtime, så derfor ble det litt blindeføre også.

Sol og ikke et vindpust på toppen av Finnan
Alnestinden sett fra toppen av Finnan