Veirahaldet og to bomturer (18.04.2014)

Ascents Veirahaldet (1,202m) 18.04.2014

Jeg skulle egentlig på Matøskja men kom dessverre i disputt med bonden som påstod at jeg med vilje unnlot å betale bompenger på veien hans. Jeg har aldri lurt meg unna bompenger noensinne i fjellet. Men i dette tilfellet så jeg ikke noe skilt, og jeg fortsatte derfor å kjøre oppover veien i god tro om at det ville være innkreving litt lenger oppe. Men bonden innhentet meg, og jeg måtte tilbake til start. Der viste han meg "bompengestasjonen" som var plassert i en liten huk i låven hans. Den hadde jeg altså ikke sett. Men han trodde ikke på meg, for han hadde allerede bestemt seg for at jeg var en snik. Derfor fikk jeg heller ikke lov til å betale og kjøre opp igjen.

Jeg kunne fint ha parkert litt lenger nede i lia og tatt bomveien til fots, men jeg hadde allerede mistet lysten på Matøskja etter å ha blitt kalt en løgner. Det finnes hundrevis av andre fjell å bestige, og Matøskja kunne fint vente til en annen anledning.

Men hvor skulle jeg dra nå? Det var knallfint vær, men jeg hadde ikke noe plan B. Jeg kjørte i retning Volda samtidig som jeg tenkte over aktuelle turmål. Jeg endte til slutt opp på Bondalseidet, hvor jeg så at stolheisen var i drift. Jeg visste nesten ingenting om fjellet Blåtinden annet enn at det skulle være en kurant sommertur. Men på toppen av stolheisen skjønte jeg umiddelbart at Blåtinden ikke var så kurant allikevel. En bratt hvit vegg av snø, med flere småras etter de siste dagers store snøfall. Jeg så rett og slett ingen trygge ruter opp til denne toppen under de rådende snøforhold.

Dermed var det ingen andre alternativ enn Veirahaldet. Så jeg la i vei det korte stykket opp til denne toppen. Om ikke annet var utsikten fabelaktig :-)

Majestetiske Vassdalstinden sett fra Veirhaldet
Start date 18.04.2014 12:44
End date 18.04.2014 14:53

Steike for et flott bilde

Written by mortenh 19.04.2014 21:37

Egentlig ikke så mye mer å si om den saken. Det var det bare. Fjellet fremstår jo så stilrent, vakkert og mektig, at det straks rykket i foten til en stakkar tindebamse.

Uflaks med bonden da. Har nok ikke 100% rent bomrulleblad, (men nærmer 100 enn 0% :) ). Men aldri hatt et uheldig møte med en vei-eier.

Sv: Steike for et flott bilde

Written by lyngve 19.04.2014 21:58

Lett å finne motiv på Vestlandet! Vassdalstinden er kanskje den flotteste tinden på Sunnmøre! Da regner jeg med at Vassdalstinden er på radaren din. En fin klyvetur om sommeren/høsten.